Bilen en absolut nödvändighet i samhället

Bilen och därmed bilkörning är en nödvändighet för att ett modernt samhälle skall fungera. Eller för att hämta en slogan från gamla tider – Utan bilen stannar Sverige – . De orden och den innebörden har aldrig varit aktuellare än nu. Trots det så finns det grupper i landet som anser att bilen inte har ett berättigande.
Visserligen har de grupperna mer eller mindre ett sekteristiskt inslag men det hindrar inte att de kan få ett stort inflytande efter valet.

Varför bilen behövs
Exempel på nyttan och nödvändigheten av bilen finns det oändligt många av. Men jag tar ett praktiskt exempel från min egen värld. I går hade jag ett besök klockan 14.00 i Simrishamn. Besöket beräknades ta en timme.
Resvägen mellan min bostad i Vollsjö och Simrishamn är 5,5 mil. Vi räknar med att det tar en timme att åka enkel väg.
Sammanlagd frånvaro från hemmet vilket också är min arbetsplats blir då tre timmar.

Nu tittar vi på hur det skulle gå att åka kollektivt denna sträcka.
Från Vollsjö måste jag åka klockan 8:30 då är jag framme 10:30 i Simrishamn. Med andra ord 3,5 timmar före utsatt tid. Visst Simrishamn är en trevlig ort men det kanske blir lite i mastigaste laget att tillbringa den tiden där före besöket.
Och nu skall jag hem med kollektivtrafiken också.
Då går en buss klockan 16:22 från Simrishamn, den är framme 18:10 i Vollsjö.

Tidsförlust att åka kollektivt
Tidsåtgången för en timmes besök i Simrishamn är total då 9,5 timmar med kollektivtrafik.
Med bil är tidsåtgången 3 timmar.
Så att åka kollektivt ger en extra frånvaro från hemmet/arbetet på 6,5 timmar.

Det ni mina kära läsare är den verklighet som de flesta av oss i Sverige lever i.
Vitt skild från den verklighetsfrånvända värld som bilmotståndarna finns i.

Motsvarande resa från Södermalm
Jag roade mig med att titta på hur lång tid det skulle ta från bilmotståndarnas starkaste fäste, Södermalm, att ta sig fram och tillbaka till Nynäshamn, vilket är ungefär samma sträcka som mellan Vollsjö och Simrishamn.
Då startar du klockan 11:59 och kommer tillbaka 17:05. Med andra ord en tidsåtgång på fem timmar.
Ni är kanske den jämförelsen inte så relevant för jag tror inte att specialistvård är utlokaliserat från Stockholm till Nynäshamn. Utlokaliseringar som är gjorda runt om på andra ställen i landet inklusive Skåne.
(För de som undrar är resan mellan Södermannagatan och Sorunda pensionärshem i Nynäshamn, ett lämpligt ställe att placera bilmotståndare på.)

Miljöpartister avskyr bilen som sådan, inte bara drivmedlet
Man kan på Miljöpartiets retorik lätt förledas att tro på att de är motståndare till bilen för dess utsläpp och då miljöpåverkan.
Inget kan vara mer felaktigt att tro. Det är bilen som transportmedel de är motståndare till. Den individuella möjligheten att ta sig någonstans sticker i ögonen på en miljöpartist.
Allt tal från deras sida att de gäller utsläppen från bilkörning är bara en av anledningarna till att de vill försvåra så mycket som möjligt för oss bilister. En miljöpartist tycker bilar tar för stor plats i samhället. Så de kommer att göra allt vad de kan för att begränsa för de av oss som behöver bilen.

Något att tänka på när vi går och röstar  i september.

Läs mer på: Utan bilen stannar Sverige och på Gester i liknande ämne: GullasVåta drömAvskaffa.

Om Miljöpartiet tycker också: OlaHådénHAX LottaSvenJakob. En del av bloggarna är lika inskränkta som en miljöpartist andra mer verklighetsförankrade. IntressantAB


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Nåja tydligen några som har besinnat sig och lämnat sekten MP ser jag i media; – ABEXEXSVD

Det här inlägget postades i Allmänt, Politik. Bokmärk permalänken.

15 svar på Bilen en absolut nödvändighet i samhället

  1. HumanLabRat skriver:

    Skulle vara intressant med referenser till vart du läst att Miljöpartister sagt att de avskyr bilar och vart de sagt sig vara motståndare till bilen som transportmedel?! Konstiga och rent löjliga påståenden som bara är till för att hjälpa Alliansen med sin propaganda-aktion som just nu är inriktad mot Mp!

  2. urban skriver:

    Duger Peter Eriksson som referens, om han är bekant, och hans uttalande att bilparkeringar tar upp onödig plats som kan användas till annat. I samband med Almendalen och deras utspel om att förbjuda nyetableringar av köpmarknader på fem år.
    Citat från partiprogrammet:
    ”Kollektivtrafik och bilfria innerstäder är en målsättning för att bevara levande och bullerdämpade stadskärnor, att minska privatbilismen är nödvändigt.”
    ”Miljöstyrande trafikavgifter är ett annat verktyg för att styra om transporterna. Långväga godstransporter ska styras över från vägtransporter till järnväg och sjöfart.”

    ”Vi vill börja med att slå fast att frågan om framtidens kollektivtrafik är en av de absolut viktigaste frågorna för att ställa om till ett hållbart samhälle. På sikt måste vi minska massbilismen till en bråkdel av dagens, vilket förutsätter en annorlunda samhälls- och trafikplanering.”
    Karin Svensson Smith. Hon är väl Miljöpartist eller hur?

    Det står liksom där svart på vitt att drivmedlet inte har betydelse. Du kan få fler referenser om du inte nöjer dig med detta. Fast det lär ju inte påverka dig i alla fall.
    Men du bor väl på södermalm också?

  3. HumanLabRat skriver:

    Jag ser ingenstans i det du skrev att de skulle sagt: ”Vi avskyr bilar”. Faktum är att miljön och klimatet håller på att gå åt skogen och det är miljön Mp tänker på, men det är inte det samma som att avsky bilar! Men jag förstår att vi pratar helt olika språk här.

    Annars kan jag nog tycka att MP:s babbel på Almedalsveckan var ganska ointressant, det finns ju viktigare frågor än stora köpmarknader i en tid som denna. Som tur är har de även annat att komma med än miljöpolitik!

  4. urban skriver:

    @HumanLabrat. Att de inte ordgrant använder de orden saknar som du säkert inser betydelse. Utan deras handlingsplan och argumentation mot bilsamhället visar med all önskvärd tydlighet att de avskyr bilen som färdmedel.
    Och som du inte vill inse med de texter jag visat ovan om MPs syn. Om så bilar drevs med luft utan utsläpp skulle de fortfarande vara emot bilen.
    Gör omvärlden en liten tjänst, läs på och förstå före du skriver något mer.

  5. Pingback: Sanningen om samhället – 2010-08-06

  6. urban skriver:

    @Göran. Det finns en hel del fel i din kalkyl där. Kostnaden för min del ligger runt 2.000 per månad för bil. Men strunt samma nu för det viktiga är nämligen det som kommer nedan.

    I mitt exempel i inlägget ovan så tog det 6,5 timmar mer att åka kommunalt. Vilket ger en inkomstförlust på drygt 1.000:- för en normal inkomsttagare.
    Varje timme extra du lägger ned för att åka kommunalt kostar c:a 160:- i inkomstförlust. Jag räknar här på en månadslön på 25.600.
    Jag som egenföretagare på konsultbasis förlorar något mer om man uttrycker det milt. Så att åka kollektivt är inget jag överhuvudtaget reflekterar över.

    Men det där med ekonomi är ni miljöpartisters starka gren. Er ekonomiska talesperson tycker ju att folk som inte har råd att betala fastighetsskatten efter era höjningar skall ta lån på huset.
    Det visar om något att den verklighet som ni uppfattar inte riktigt är i samklang med hur majoriteten har det.
    Eller med några andra ord: Miljöpartiet har inte full kontakt med verkligheten.

    Men å andra sidan Göran så verkar det som du bor i de centrala delarna av Göteborg. Så vad vet du om verkligheten utanför en storstad.

  7. Göran Hådén skriver:

    Det är klart att bil kan vara ekonomiskt lönsamt i vissa situationer. Men det intressanta är ju hur det påverkar i snitt, samt vad de totala effekterna av massbilismen blir.

    För övrigt så har MP till skillnad från Alliansen föreslagit en utvidgad begränsningsregel så att ingen ska betala mer än 4 procent av sin inkomst i fastighetsskatt.

    Ekonomi är hushållning med begränsade resurser, dvs. MP:s paradgren.

    Det sista påståendet är alltför låg debattnivå för att jag ska kommentera.

    Mvh Göran

  8. urban skriver:

    Massbilism får det att låta som att Mp inte gillar bilköring av princip oavsett drivmedel. Vilket är också det jag skriver och refererar till era skrifter.
    Men andra ord bilen är något som av princip skall begränsas.

    Fastighetsskatt är i sig en orimlig konstruktion oavsett begränsningsregler. Att behöva betala skatt på sitt boende som man med stor sannolikhet amorterar på redan är inte klokt. Reavinstskatten kan däremot höjas en del.
    Eller så kan man göra som er Mikaela Valtersson på fullt allvar har föreslagit.
    Låna på huset för att ha råd att betala fastighetsskatten, dvs låna till något som kan betraktas som konsumtionsutgifter.
    Det visar de ekonomiska syn ni i Mp har.

    Och jag tycker att din bostadsort är väsentlig. Det hänger ihop med avsändaren av ett budskap, vilken referensbakgrund och erfarenhet den personen har. För egen del har jag bott ungefär halva mitt liv i centrala delar av städer, inklusive i ert starkaste fäste, Södermalm i Stockholm.
    Resten av mina år har jag bott på landet. Så jag vet skillnaderna i kommunikationer mellan land och stad.

    Och eftersom du är 29 år bor i centrala delarna av Göteborg så misstänker jag att din erfarenhet är mycket begränsad av vilka villkor vi på landet lever under.
    Och det är väl antagligen därför du är miljöpartist också.

  9. Göran Hådén skriver:

    Det stämmer att det finns fler problem med bilen än drivmedlet, en stor del av en bils totala miljöpåverkan sker vid själva tillverkningen och skrotningen.

    Andra problem är dödsolyckorna, bilavgasernas bidrag till den dåliga stadsluften som folk dör och lider av, lukten, bullret, all plats som bilvägar och parkeringsplatser tar upp i städerna, att det är bland det tråkigare vi gör att sitta i bilkö, all motion vi går miste om, all tid vi måste lägga ner på att sköta om bilen och hur mycket dyrare bilismen kommer att bli i framtiden.

    För övrigt känner jag inte någon som inte vet att glesbygdsbor är bilberoende 🙂

  10. urban skriver:

    Bra att den kunskapen finns om villkoren för oss som inte bor nära de större centralorterna. För kollektivtrafik i vårt fall kan aldrig tillgodose till mest fundamentala behoven på resande.

    Att du bekräftar att det är bilen som sådan Mp är emot inte drivmedlet av densamma är trevligt. Den aspekten brukar nämligen inte komma fram så mycket när Mps politik diskuteras när det gäller bilen. Dvs att ni är principiella motståndare till det individualistiska sättet att färdas.
    Vad som gäller bilen i storstäder så visst, där är det snarare enklare att inte ha en bil för de dagliga transporterna. Det gick alldeles utmärkt när jag bodde i Stockholm att klara sig utan bil.

    Men du, att bilismen kommer bli mycket dyrare i framtiden kommer i så fall vara en följd av politiska beslut. Inte att bilkörning i sig blir dyrare.
    Så egentligen är det en fråga om individens möjlighet till rörlighet eller om det skall styras och regleras i en kollektiv anda.

    Får önska dig lycka till i valet för övrigt. Trots dina åsikter så verkar du vettig. Så det kan nog finnas hopp för dig i framtiden. 🙂

  11. Göran Hådén skriver:

    Tack för lyckönskningen 🙂

    Priset på bensin och diesel kommer dock att flerdubblas (såvida inte ransonering införs) oavsett vad politiker beslutar pga. peak oil, vilket de flesta insatta bedömare (inklusive de stora bilföretagen) tror kommer att inträffa redan inom 5-10 år. Därför har vi allt att vinna på att börja ställa om på allvar redan nu.

  12. urban skriver:

    Visst kommer priserna gå upp på sikt. Men så finns det alternativa drivmedel som etanol, rapsolja etc, och inte att förglömma elbilar.
    Så den omställningen som behövs är just mot andra, icke oljebaserade drivmedel. Och där ligger tekniken rätt så bra till på det tidsperspektivet du nämner.
    Framför allt elbilar, eftersom många transporter är kortare sträckor som väl skulle klaras med el.

    Men om man nu inte gillar bilkörning i sig så är väl drivmedlet av underordnad betydelse?

  13. Göran Hådén skriver:

    Det är svårt att få tillräckliga volymer av bilar med alternativa drivmedel, då etanol tar landyta från matproduktion och inte är så energieffektiv, biogas är bra men en begränsad resurs, elbilen behöver utvecklas så den inte är beroende av litium. Inte ens elbilsförsäljarna själva tror att elbilen kommer att ha annat än en mindre del av marknaden även om 20 år, tyvärr.

    Sedan kvarstår ju som sagt övriga problem med massbilismen som jag nämnt ovan, samt resursförbrukning vid tillverkningen, som också måste göras oberoende av olja.

    Det är gigantiska utmaningar och vi har ingen tid att förlora på att börja ta de här problemen på större allvar.

  14. urban skriver:

    @Göran. Etanol kan framställas här i landet i viss utsträckning som du vet. Och den odlingen tar inte resurser från matproduktion i andra länder.
    För det är där haken ligger i etanolen.
    Fast nu skall man kanske inte importera mat till Sverige alls då det är energikrävande så då förstås behöver vi all mark för att klara vårt eget livsmedelsbehov.

    Elbilen där delar jag inte din syn på tidsperspektivet. Utan det kan nog vara att elbilar kräver el och där vill ni i Mp snarare minska elproduktionen genom olika åtgärder. Och då kan enligt ert synsätt elbilar aldrig ersätta bensindrivna bilar eftersom det kommer kräva ökad elproduktion.
    Så du anpassar din framtid efter er agenda inte efter den verklighet som finns tillgänglig.

Kommentarer är stängda.