Tänker åt dig

Nu tänker tydligen Google sköta tänkandet åt dig. Jag skrev tidigare att man borde undvika att vara inloggad på Google när man söker. Och det av anledningen att din aktivitet tidigare ligger till grund för vilka resultat som visas när du söker. Inte vad du för stunden är ute efter utan vad Google tycker att du skall se.
Jag gjorde en mindre studie av det här på feltänk av Google. Där det med stor sannolikhet kunde innebära lägre intäkter för Google med det personliga söket.

Nu tar de nya tag med semantisk sökning. Vilket i det här sammanhanget verkar vara att Google skall försöka förstå vad den som söker är ute efter och visa det resultatet.
Med det personliga söket blir det naturligtvis enklare eftersom sökhistoriken finns kvar då.
Annars så är väl huvudsyftet att tjäna mer pengar, inte att erbjuda en bättre upplevelse.
Så söker man på exempelvis kökshandtag för man upp resultat som beskriver vad det är för någonting, hur de kan målas och vilka ställen man kan köpa dem på.
Samma sak om man säker på Casio, bakgrund, beskrivning och ställen som säljer dem. Men naturligtvis allt presenterat med sponsrade länkar vilket innebär att Google tjänar pengar om man skall ta sig vidare.

Och inte så mycket att säga om det egentligen. Google är frivilligt använda, passar det inte så bara att byta sökmotor.

Det här inlägget postades i Sökmotoroptimering. Bokmärk permalänken.