Ett steg i rätt riktning

Jan Börklunds förslag på en ny skollag med möjlighet att stänga av bråkiga elever i grundskolan är ett steg i rätt riktning.
Skolan har sedan lång tid gradvis gått mot en utveckling som inte gynnar vare sig de enskilda eleverna eller personalen på skolan.
Visserligen kommer det krävas en hel del andra åtgärdar och kommer ta lite tid att bryta det gamla sättet som med rätta kallas för flumskolan.

Ett litet problem är dock om skolledningen verkligen kommer ta till åtgärder som avstängning. Ledningen på våra skolor verkar lindrigt sagt lida av handlingsförlamning och sakna i stort sätt all vilja att ta itu med problem. Vilket de senast uppmärksammade om Norrevångsskolan och mobbing klart visar.

Egentligen borde förslaget kompletteras med att kunna stänga av odugliga skolledare också. De är nog ett ännu större problem än stökiga barn.

Nu kommer för övrigt snart flumskolans anhängare börja yla samfällt  i protester mot förslaget. Men det kan man bortse ifrån de har fått som de ville de senaste dryga 30-åren nu med skolan.
Och det ser vi hur det har gått.

DN

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

8 svar på Ett steg i rätt riktning

  1. Jesper skriver:

    Tror nästan du förväntar dig att jag ska käfta emot nu, haha!

    Jag ska inte säga någonting om det redan fattade beslutet, mer än att jag inte håller med. Upprepar istället vad jag tror är rätt väg.

    Mer pengar till skolan! En lärare på fem elever. Kör ännu hårdare på ”flumskolan”. Så gott som alla pedagoger och lärare säger samma sak: Mer konst, mer frihet och mer personlig utveckling på schemat. Inspirera och utveckla; hämma inte genom utfrysning.

  2. urban skriver:

    @Jesper. Nu är det så här att det är flumskolan som har gjort vi hamnat i den här situationen på vissa skolor.
    En del av det här sin bakgrund i LGR 69 samt att de yrkesförberedande linjer försvann.
    Den lärartäthet du pratar om 1:5 är helt absurt och totalt onödig. Inte ens när min fru undervisade på grundsärskolan fanns den lärartätheten. Och problem då var minimala.

    Dessutom får du tänka på hur skolsystemet såg ut tidigare än vad du kan minnas, eller för den delen hitta så mycket på wikipedia om.
    Det var en skola där kunskap satt i främsta rummet. Och det fungerade.
    Nu finns det problem på högskolenivå då eleverna som kommer dit i en del fall saknar grundläggande baskunskaper i ämnen. Så en del kurser får starta med att repetera vad eleverna skulle ha lärt sig för de gick vidare till högskolan. Och vi har fortfarande en stor snedrekrytering till högskolan avseende den sociala bakgrunden. Så där har flumskolan inte gjort något.

    Bara att titta på hur kunskapsinlärning flyttas fram i åldern. Det jag lästa när jag tog en sväng på Komvux gymnasienivå före jag gick vidare till Lund motsvarade vad man lärde sig i årskurs 7-9 på grundskolan 20 år tidigare i en del ämnen.

    Och alla pedagoger, lärare säger inte samma sak om det här. Dessutom finns det olika modeller som pedagoger förespråkar, Waldorf, Piaget osv.

    Sedan skall ta beaktande att det när ett barn är runt 5-7 år gammalt går det mycket bra att med hänsyn till barnets sociala bakgrund skapa sig en bra bild hur barnet kommer lyckas i skolan. Jag har skrivit lite kort om det här http://www.gester.se/kultur/onodigt-att-forska-om-det-hela/
    Men gammal kunskap tas inte till vara utan man drar det ett varv till.

    Om vi återgår till skolan så är skolans uppgift att ge bildning och social kompetens till eleverna, det är lärarna och ytterst på en skola skolledningens uppgift. Det kräver en lugn och strukturerad skolsituation.
    Om en skolledning inte klarar av sitt ansvar så skall de inte ha det ansvaret längre utan befrias från sina arbetsuppgifter. Inget märkligt med det, klara man inte av en arbetsuppgift skall man skiljas från arbetsuppgiften. Det blir med stor sannolikhet billigare för samhället i ett längre perspektiv att avskeda odugliga skolchefer än att ha dem kvar.

    Det bästa vore att börja med att låta staten ta ansvaret för undervisningen igen och inte ha den på en kommunal nivå.

    Jag håller med dig att en personalökning kan behövs på skolor. Men inte med en så drastiskt ökad lärartäthet som du föreslår. Jag har själv tidigare arbetat som fritidsledare på en skola och vet att det stödet min yrkesgrupp kunde ge kunde vara en liten bit i helheten att få en bättre skola.

    Jo då jag förväntade mig nästan att du skulle komma hit och kommentera. Och jag uppskattar att du tar dig tid till det också. 🙂

  3. Jesper skriver:

    I den gamla skolan satt, som du säger, kunskap i främsta rummet. Jag vill se en ny skola där självkännedom går före kunskap.

    Den gamla skolan producerade många fantastiska människor som byggde det moderna Sverige, men samma system idag skulle innebära problem iochmed det minimala personliga utrymmet. Skolan av idag måste anpassas efter individen och inte ha som mål att producera så många högutbildade som möjligt – skolan ska ge utrymme åt människan att finna sin egen väg. Jag vill se en tio eller elvaårig grundskola med många, många fler lärare. Jag vill underminera mobbing och utanförskap genom att lära ut förståelse. Jag vill uppmuntra och inspirera till VILJAN att vidareutbilda, inte göra som den gamla skolan och piska fram utbildningen.

    Skolan av idag är dysfunktionell, men att återinföra det gamla skolsystemet är än mer destruktivt. Jag vill se en ny skolform där individen VILL gå i skolan.

  4. Jesper skriver:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/unga-brottslingar-ofta-mobboffer-1.1014676

    En intressant artikel som publicerades inatt. Ska posta den i bråktråden också eftersom den hör till ämnet.

  5. urban skriver:

    Jo men det är precis det som flumskolan har hållit på med i sort sätt och kapitalt misslyckats med det du skriver.
    Jag håller med om att den skall anpassas mer efter eleverna. Och det är att se till att man individualiserar undervisning med separata klasser. En del elever har bättre grundförutsättningar att ta till sig undervisningen de grupperna skall stöttas extra.

    Men även de som inte har de grundförutsättningarna skall också stöttas. Och det gör man inte att peta in dem i samma klass som de som har viljan och förmågan att ta till sig undervisning.

    Sedan behövs en styrning det där med att ”människan att finna sin egen väg” är bara en omskrivning för en skola utan krav, en skola där kunskap inte utgör det centrala. Kunskapsmål är det centrala i en utbildning utan det kan vi aldrig få fram kompetenta, läkare, ingenjörer, lärare, eller vilka yrkesgrupper vi pratar om.
    Speciellt viktigt är kunskapsmålen i de naturvetenskapliga ämnena. Du kan inte ha flummål i ett ämne som matematik.

    Länken är intressant. Vilket precis som ontiarmen skriver det visar på vikten att snabbt och resolut sätta ned foten mot mobbare. Precis som jag har hävdat. Inte med dina kravlösa flummetoder som nu tillämpas när några ”mobbinggrupper” skall ta itu med det hela utan att informera föräldrarna. Det fungerar bevisligen inte.
    Men sambandet mellan orsak och verkan kan vara rätt så svårt att ta till sig om man tycker att reella kunskaper kan komma på skymundan.

    Det som skulle vara ytterligare intressant är att få rätt på hur den sociala bakgrunden är på mobbare och mobbingsoffer. Det finns ett samband när det gäller kriminella generellt.

    Men dina åsikter är starkt på tillbakagång i samhället. Och det är inte så svårt att förklara. Du och de med liknande tongångar har lyckats förstöra delar av en generation ungdomar redan.

  6. Jesper skriver:

    Pojken springer tumlandes in i värmen.
    Modern tröstar barngråten som en maskin.
    Sonen snyftar, ensamhet råder för jämnan:
    Välfärdens Sverige.

  7. urban skriver:

    En lämplig avslutning det där Jesper på hur det ser ut i samhället nu efter årtionden av normupplösning.

  8. Ontiarmen skriver:

    Skolan brinner. Släcka? Nä, bäst vi skickar ett kris-team!

    Lyssnar just nu på David Bowies ’Putting out fire with gasoline’…och nynnar med!

    😀

Kommentarer inaktiverade.