Miljöbil från 1988

En Saab 900 från 1988 är en riktig miljöbil. Varje gång jag funderar på att köpa en nyare bil sätter jag mig ned och funderar om det är lönt.
Det finns en enda anledning till att skaffa en ny bil, men eftersom status inte riktigt är min grej så avstår jag. Dessutom räcker det inte med att klämma till med en ny Volvo, BMW eller SAAB, skall det vara en statusbil krävs det något alldeles extra som något åt Hummerhållet.
Miljövänlig är den verkligen. Eftersom jag inte ens kör 1000 mil per år så är utsläppen minimala. Troligtvis släpper jag ut mer på en gräsklippning än vad bilen gör på ett helt år.
Finns egentligen bara fördelar med den.
Inget lån som skall betalas på bilen. Värdeminskning behöver man inte räkna på längre. Den kan lagas av i princip vilken person som helst, som har tummarna rätt placerad vill säga. Reservdelar finns det hur mycket som helst av. Ingen oro för att den skall bli stulen, även biltjuvar bruka tänka lite på status när de själ en bil.
Havererar den definitivt är det bara att ställa den vid vägkanten lifta hem, ta ett snabblån och skaffa en annan.

Den ger vissa fördelar när man besöker städer med mer trafik. Företräde överallt, det finns ingen annan bilförare som muckar med en snart 20-år gammal bil i köer. Det enda som saknas är egentligen lite bucklor så skulle framkomligheten vara som ett utryckningsfordon.

| DN |

Det här inlägget postades i Klimathotet. Bokmärk permalänken.

8 svar på Miljöbil från 1988

  1. Jimmy Wirsborg skriver:

    Skrämmande resonemang. Om du nu kör så lite bil kanske det vore bättre att åka kommunalt?

    Jag menar visst finns det fördelar med att inte plocka ut mer resurser av moder natur genom att inte köpa en ny bil. Men den miljöpåverkan har du nog betalt tillbaka rätt snabbt med de minskade avgaserna.

    Att sedan tycka det ok att ställa den vid vägkanten och lifta hem, utan att nämna hur du tänkt ta hand om bilen, får mig att tro att du tänkt låta någon annan ta hand om den. Det luktar gammal unken egoism.

  2. gester skriver:

    Åka kommunalt, jovisst men nu bor jag inte i Stockholm. Ta en tur ut på landet och titta på hur det ser ut med kollektivtrafiken där någon gång.

  3. Jimmy Wirsborg skriver:

    Det köper jag, men tycker fortfarande inlägget saknar insikt i miljötänket. Har du kontrollerat om du på något enkelt sätt kan bygga om så du kan köra på etanol istället?

    Att tänka ”så länge jag inte köper nytt så kan ingen klanka ner på mig för att vara miljöbov” är fel. Många miljöaktivister från 60-70-talet tänkte ju så när de körde runt i sina flower power volka-vanar. De hade säkerligen en rätt stor negativ påverkan på miljön.

    Så om du inte är sugen på nytt så vet jag att det finns en del guider om hur man bygger om gamla bilar för nya bränslen och har väl ambitionen att samla en del på min miljöbilssida när jag fått ordning på den och fått in allt nytt om miljöbilar som händer just nu.

  4. gester skriver:

    Om du tycker inlägget saknar insikt i miljötänkande så är det upp till dig.
    Jag tycker att det har börjat kantra över till fanatism med den här debatten om miljön rent allmänt. Ett mantra upprepas gång efter gång. Lite likt de som förekommer i religiösa kretsar eller i extrema politiska för den delen.
    Som exempel, bygger man hus strandnära, avverkar skog i anslutning till sjöar och åar är det inte den globala uppvärmningen som är orsaken till översvämningar. Förlägger man orter nära havet och gör det under havsvattennivån så har man byggt in ett problem från början.
    Men det är så enkelt att istället skylla på utsläppen istället för de grundläggande orsakerna.

    Och jag tänker inte bygga om bilen, nej. Men tack för erbjudandet. När min bil går sönder köper jag en något nyare bara, funderar på en av 1990 – 1993 års modell.

    Men skall du nu driva en kampanj för miljön, rikta in dig så att vi bygger ut kärnkraften, avvecklar det statliga Vattenfalls kolsatsningar och använder vinsterna därifrån till vindkraft eller andra förnybara källor.

    Urban G

  5. Monika skriver:

    För det första uppfattar jag inlägget som humoristiskt mer än ett tecken på bristande miljöansvar. För det andra så lämnar man inte en ny bil vid vägkanten och åker hem, utan man sitter snällt och väntar på bärgning. Eftersom den kan bli slaktad på en halvtimme. Men en gammal bil kan man lämna. Det behöver dock inte betyda att man menat att man låter någon annan ta hand om den.

    Allt hänger på hur man tolkar det som skrivs…

  6. Monika skriver:

    Ingen luring med hemsideinfon i förra kommentaren. Klickade på fel länk… nu skall det bli rätt iaf.

  7. gester skriver:

    Jo det är just det hur man tolkar det hela ja.
    Men en del miljömuppar är så upptagna att leta efter grandet i andras ögon så de ser inte bjälken i sitt eget.
    Och som jag skrev här http://www.gester.se/klimathotet/miljomupp/ så lever vi troligtvis betydligt mer miljömedvetet än de flesta andra.
    Sedan kan man ställa sig frågan vad miljöbelastningen för att tillverka en ny bil är.

  8. Pingback: Gester…med ord » Blog Archive » Snabb lösning på miljöproblemen

Kommentarer är stängda.