Ventelo. Oseriösa försäljningsmetoder?

Telefonsäljare kan vara ett riktigt gissel. Även om jag själv under en period arbetat som det så blir jag lika irriterad varje gång någon av dem ringer. Tyvärr kan man inte spärra ett företagsnummer i Nix-registret.
Telefonföretagen är de mest flitigt förekommande uppringarna. Nu är det kanske inte så konstigt med tanke på deras verksamhet.
Men det finns skillnader i seriositet.
Ventelo tillhör inte de som ger ett seriöst intryck.
Samtalet inleds med att han snabbt rabblar upp företagsnamnet, så snabbt att man inte uppfattar vilket det är. Sedan inleds samtalet i stil med ”Du har inte fått vår rabatt på dina samtal än”.
En mycket bra startfras onekligen, för rabatter och lägre kostnader vill de flesta ha.
Men inte är det snyggt av Ventelo. De ger med den inledningsfrasen intrycket av att de ringer från det telefonföretaget man redan har.
När jag fått klart för mig att det inte var mitt ordinarie telefonbolag som ringde så skulle jag avsluta samtalet. Men då började han häva ur sin rena lögner som att vi tidigare kommit överens om att pratas vid.
Så jag bad honom söka i Google efter It verket. Notera vilken plats bloggen Gester har när man söker på det företagsnamnet. Sa till honom att efter tre dagar kommer dit företag också synas på den här bloggen när man söker på Ventelo.

Om nu någon ansvarig chef på Ventelo ser detta och försöker ursäkta sig med att det var en nyanställd som inte har lärt sig rutinerna., så var klockslaget ungefär 16:50 den 20/3-07 och det var ett 0416-nummer. Lite lättare att spåra vem som ringde då.
Fast jag tror inte på varianten med nyanställda på Ventelo.

Nu är Ventelo kända av flera bla E24 har en nämner dem i ett inte alltför smickrande sammanhang.

Debatt på Cint om Ventelo.

Andra bloggar om: , , , , ,

Allmänt. Bokmärk permalänken.

10 svar på Ventelo. Oseriösa försäljningsmetoder?

  1. mattias skriver:

    åh, strålande. jag blev också uppringd och bloggade om det, men jag har aldrig kommit på tanken att berätta om mitt bloggande. just ventelo beter sig faktiskt riktigt fult. såhär skrev jag.

  2. gester skriver:

    Jo, det finns mycket om dem på nätet i samma stil. Nu nådde jag inte riktigt ända fram med min sida ser jag. Plats 18 av 292 000 hemsidor. Men kan inte lägga riktigt lika mycket tid på dem som på kunder.

  3. Sigge Andersson skriver:

    ANDRA gången som jag under loppet av två veckor fick ett telefonsamtal från Ventelo. Förstaången utgav de sig för att vara från Tele2 (efter att ha fiskat fram att detta var mitt bolag), efter korsförhör sade dom dock att de hette Ventelo men hade KÖPT UPP Tele2:s ungdomastelefonitjänst. Efter enträgna övertalningsförsök från deras sida sade jag att jag inte ville ta ställning till något över telefon, men bad dem skicka en informationsbroschyr. De slängde luren i örat på mig.

    Andra gången: Utan att presentera sig säger de att jag inte utnyttjar ”ungdomsrabatten”. När jag frågar om de ringer från Ventelo svarar han osäkert jakande. Han undrar om jag hört talas om dem, ja, sade jag, och återgav historien ovan. Det var för att du är tvungen att bekräfta över telefon att du är intresserad så blir du aktiverad och kan senare ångra dig om du inte vill. Jag sade att det visst var tveksamt om man skulle nå fram till kundservicen för att ge ett sådant besked (hade kollat historier från nätet som hävdade detta). ÅTER EN GÅNG SLÄNGS LUREN I ÖRAT PÅ MIG! För mig är detta kvittot på att det rör sig om ett av de mest oseriösa företagen på marknaden. I klass med sådana som skickar ut bluffakturor och dylikt.

  4. Operator Konsulten skriver:

    Jo Operations Konsulten nu är det så här. Om man vill påskina att man är seriös så skriver man inte ett inlägg där man vill ha följande uppgifter:

    Företagsnamn:
    Org nummer:
    Antal abonnemang:
    Bindningstid:
    Ansvarig för abonnemangen:
    Telefonnummer:

    Skickade till en hotmail-adress.

    Gör om gör rätt men posta inte mer hos Gester, tack.
    Urban

  5. Jonas skriver:

    Hej,

    Ventelo AB är ett seriöst företag som har specialiserat sig för små och medelstora företag. Efter 2007 har företaget jobbat extremt hårt för att rensa det dåliga ryktet som man fått pga oseriösa säljare.

    Bland annat har Ventelo AB vunnit flera ramavtal för kammarkollegiet och slagit flera konkurrenter.

  6. urban skriver:

    @Jonas. Jag har noterat vad du skriver om Ventelo. Framtiden lär utvisa om det stämmer för privatkunder som detta inlägg gällde när det skrevs för över tre år sedan om Ventelo.

    Men jag väntar fortfarande på en förklaring från den ansvariga. Och då en ursäkt.

  7. Lars skriver:

    Stor humor. Har idag blivit uppringd av deras säljare alternativt återförsäljare med precis samma upplägg som beskrivs ovan. De har alltså inte bättrat sig alls de senaste åren.

    Lars i Nyköping

  8. Gun skriver:

    Blev den 23/8-2010 uppringd av en telefonförsäljare från Ventelo. Han ville att jag skulle ringa med dem istället för Telia för Ventelo är Telias företagsabonnemang. Ingen skillnad skulle det bli och de lägre pris på bredband jag hade på Telia för att jag ringde med dem skulle kvarstå eftersom det var samma bolag.
    Bindningstiden på 24 månader gällde inte mig som kund utan gällde enbart Ventelo att de under dessa månader inte skulle höja några priser. Jag kunde när som helst säga upp abonnemanget. 3 månader var uppsägningstiden.
    Jag berättade att jag inte kunde binda min fasta telefon på grund av att jag i juni 2011 skulle flytta till hus utan fast linje men enligt säljaren var det inget problem det var bara att säga upp abonnemanget i mars 2011.
    Efter en vecka kom avtalet där stod något helt annat. Jag tog kontakt med Ventelo och berättade vad försäljaren sagt. Ventelo kunde bara hålla med att det inte stämde men släppa mig som kund ville de inte. Jag ringde då till Telia som berättade att det här var ganska vanligt. Eftersom jag hade ett privat abonnemang har jag 14 dagars ångervecka, bytte då tillbaks till Telia. Ringde sen tillbaka till Ventelo och krävde att få bryta avtalet vilket inte gillades men de skulle ta bort bindningstiden?? Nu återstår att se om det kommer räkning från dem. Dessa kommer jag att bestrida och skicka tillbaka och sen blir det polisanmälan för bedrägeri.

  9. urban skriver:

    Intressant faktiskt det här. Mitt inlägg om Ventelo är över 3 år gammalt. Och det verkar inte ha blivit någon förändring i deras försäljningsmetoder på den tiden.

  10. Erik skriver:

    Jag har blivit uppringd 2 gånger på kort tid. Precis samma upplägg som andra nämner här. Dom ringde mig på jobbet och gav intryck av att vi redan var kunder men att vi inte utnyttjat vår rabatt som små och medelstora företag kan ta del av. Jag undrade om vi inte räknades som ett stort företag. Han bad om ursäkt och ljög uppenbart ”jaaaa, nu ser jag ju att ni är ett stort företag, men ni kan ändå få den här rabatten”. Jag tvivlar på att han hade koll på att han ringt till ett företag med 80.000 anställda med kontor i nästan alla världens länder. Han började snabbt att spela in och läsa upp nått avtal och förökte klämma ur mig ett ”ja”. Jag sa att han kunde skicka lite info med post som jag kunde gå igenom i lugn och ro istället. Det har han inte gjort. Blev uppringd idag igen. Sa återigen, skicka post, han hade inte koll på vilken adress vi hade. Han försökte ändå få mig att lämna ut början och slutet på nummerserien med våra företagsnummer. Känns även jävligt oseröst att dom har musik på hög volym i bakgrunden.

Kommentarer inaktiverade.