En trevlig tjänst på nätet är sidan www.sökord.se.
Du skriver in ditt domännamn och tre stycken nyckelord du vill veta hur du ligger till med placeringar i, Google, MSN och Eniro.
Det som man bör vara medveten om är att ägaren till sidan arbetar på ett optimeringsföretag som numera ingår i Getuppdated.
Vilket innebär att om man använder sidan kan man räkna med att en säljare tar kontakt med företags vars webbadress skrevs in.
Så man bör kanske inte använda sidan för att kontrollera en kund som man ligger i förhandlingar med om optimering.
Men jag måste säga att jag är imponerad över förslagenheten att ragga kunder. Påminner nästan lite om det jag gjorde för ungefär 20 år sedan när jag satt som VD på ett kontorsmaskinsföretag.
På den tiden förekom det ständigt och jämt kontorsmaskinsmässor i städerna. Jag avstod från att boka in mig på en mässa då det skulle ta ett halvårs reklambudget i utställningsavgift.
Istället lånade jag in en säljares flickvän och hennes väninna.
Jag utformade ett frågeformulär, sedan skickade vi ut tjejerna framför mässans dörrar. De sa sig representera ett företag vars namn man vid första intrycket kunde förknippa med företag i stil med SIFO.
De intervjuade bara de som gick ut från mässan och då företrädelsevis män. På den tiden var de flesta inköpare medelålders män och flickornas klädsel var om man uttrycker det så, anpassade till målgruppen.
De inledande frågor var allmänna, som vad de tyckte om mässan, arrangemanget och så där. Sedan kom frågor som, när de i tid skulle investera i en maskin, för vilket belopp. Vilken funktioner maskin skulle ha och om de hade sett någon modell på mässan som verkade motsvara deras behov.
Som avslutning behövde tjejerna ha namn, telefonnummer och vilket företag de kom från. Detta då det skulle komma en uppföljande intervju några månader senare.
Vi hämtade upp frågeformulären några gånger per dag och började ringa runt till de kunder som låg närmast tillhands för att köpa.
Behovsanalysen gick som en dans. Kunderna var så imponerade att vi så snabbt kunde ta rätt på deras behov och föreslå en vettig lösning precis inom ramen för deras investeringsbudget.
En del förväxlade oss med företagen de hade besökt tidigare på mässan. Detta kan kanske beror på att vi nog slarvade lite när vi nämnde vilket företag vi ringde ifrån.
Så under tiden våra konkurrenter stod på mässan och visade maskiner satt vi i telefon och sålde.
Det enda smolket i bägaren var att tjejerna frös rätt så ordentligt.
—
Den ursprungliga iden till koncepet kom från någon vars namn jag har glömt, jag förfinade det en hel del däremot.
Sökord.se skulle kunna vara en sida som är kanon. Tyvärr stämmer inte resultatet. En sökfras jag ligger 2:a med på google.se visade att jag inte låg bland de 30 främsta. Ganska stor felmarginal…
Så inte nog med att sidan används för att ragga kunder på ett litet tvivelaktigt sätt, den ger dessutom inte korrekta resultat. Tja vad att säga, mer än att jag inte blir överraskad.