1.048.138 respektive 312.610. Siffrorna är tagna från två sidor som driver varsin kampanj. Den första siffran är från bensinskatteupprorets kampanj för ett sänkt bensinpris, den andra, lägre siffran, är från Aftonbladets upprop om att skriva på för att lova göra något för att stoppa klimatförändringarna. Än så länge leder de som vill ha sänkt bensinskatt rätt så markant. En sänkt bensinskatt får väl antas stå delvis i motsatts mot Aftonbladets kampanj, då sänkta bensinpriser med stor sannolikhet skulle öka bilkörningen. Och att köra bil det är fy, fy ur klimatsynpunkt.
Nu kommer vän av ordning protestera mot siffrorna eftersom bensinskatteupprorets namnlista har funnits ute längre än Aftonbladets. Men Aftonbladet tillhör väl en av Sveriges mest välbesökta hemsidor, dessutom återfinns den på första sidan. Genomslagskraften är på det sättet betydligt bättre. En annan intressant detalj är att skall man skriva på bensinskatteupprorets lista skall både förnamn, efternamn och ort skivas i. För Aftonbladets kampanj räcker det med att klicka, så räknas din röst. Noterbart för de klicken är att området som registerar klick är betydligt större än vad som är markerat på själva sidan. Så vi som vill läsa mer om det hela har istället stället oss bakom kampanjen.
Andra bloggar om: Aftonbladet, klimathotet, klimathot, bilkörning, bensinskatt, bensinskatteupproret, miljöhot, växthuseffekt, växthuseffekten, kampanj,
Hm,mmm efter en lång period av propaganda har fortfarande aftonbladet inte kommit upp i mer än ca 400 000 mot dryga miljonen för bensinpriset. men det tigs i hjäl……………