Ser att Marcus har en intressant inlägg angående bla Twingly och dess påverkan på bloggar
I förhållande till traditionella medierna. Magnus har också tagit upp det här.
Twingly är på ett sätt ett tveeggat svärd för oss bloggare. Varje gång på pingar en artikel skickar vi över en del länkkraft till tidningen. I gengäld får vi förhoppningsvis ett antal besökare till våra bloggar. Besökare som förhoppningsvis uppskattar innehållet, ger kommentarer, återkommer fler gånger samt även längre fram länkar till oss.
Inte helt oviktiga saker för en blogg. Men vi får ingen länkkraft tillbaka.
Just det sistnämnda är nog ett faktum som få bloggare känner till.
I det korta perspektivet saknar detta större betydelse men i ett längre perspektiv innebär det att dominansen i serpen kommer tas över av medierna. Med långt perspektiv pratar vi om år.
Det lär innebära att de som i framtiden gör sökningar på ett ämne som varit omskrivet tidigare med stor sannolikhet kommer få upp en tidningsartikel överst efter en sökning och inte de bloggar som initierat kommenterade det hela.
Ett exempel på det är en sökning på ordet FRA-lagen där det redan nu finns sex tidningar med bland de första tio träffarna i Google.
Twingly måste ha kommit som en skänk från ovan till media som sett sin roll hotad av bloggarna avseende informationsspridning på nätet.
Här får de chansen att på sikt ta tillbaka det som bloggarna rykt av dem.
För oss bloggare kan man lite drastiskt säga att Twingly gav oss spaden och vi har börjat gräva.
—
2 svar på Twingly ett medel för media att ta tillbaka agendan?