De prioriterar nog nyttan istället för trams

Alltid lika intressant att se experter inom sociala media uttala sig.
Nu anses det att småföretagare är rädda att använda sociala media enligt en undersökning från Visma. Experterna, som har kommersiellt intresse i att puffa för sociala media anser att företagen sitter fast i gamla traditionella mönster att marknadsföra sig.

Sedan kommer de fantastiska siffrorna 18,6% av företagarna använder Facebook och 0,5% Twitter.
Om man nu som företagare har andra företagare som kunder är det med andra ord totalt värdelöst att använda Twitter deras kunder finns inte där. Facebook är lite tveksamt det med om det finns en stor företagsekonomisk nytta att vara där.
Men experterna dömer trots detta ut företagen som gammalmodiga och att de lider av kunskapsbrist.
Men det är naturligt de tjänar ju sitt uppehälle på att konsultera företag att använda sociala media.
Magnus tar upp en del av de aspekterna här på shiny object syndrome.

För egen del i mitt arbete med sökmotoroptimering vill jag inte binda mig till någon förutfattad mening om vad som är lämpliga plattformar för ett företag att verka på. För den delen behöver man faktiskt göra en individuell analys anpassad för varje företag. Ibland kan det fungera ibland inte.

Men att sätta närvaro på Facebook och Twitter som ett måste för alla företag visar på en dålig insikt i hur företag arbetar.

Det här inlägget postades i Internet. Bokmärk permalänken.