Vinna en tävling och känna sig stolt

Det här med att tävla och vinna är något alldeles särskilt. Under min tid som aktiv säljare var det jämt och ständigt säljtävlingar på gång. Priserna kunde variera från en resa till Paris eller Brasilien för två i 14 dagar, men också lite mindre priser av inte fullt så stor dignitet.
Den gemensamma nämnaren var dock att man kände stolthet när man vann.

Du hade i hård konkurrens lyckats placera dig på toppen ovanför alla andra säljare som du konkurrerade med. Det brukade vara nästan 100 andra du slogs med och bara ett halvt dussin fick priser av klass.
Då hade du anledning att känna dig stolt.

Hur man kan känna någon som helst stolthet över ett pris i den tävlingen som Swedma anordnar, beskrivs här på Guldnyckeln sök, är för mig en gåta.
Har vissa människor ingen som helst stolthet inom sig?

Relaterat externt: Få är kallade…

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 svar på Vinna en tävling och känna sig stolt

  1. SWEDMA skriver:

    Guldnyckeln 2011 och kategorin Sök

    För några dagar sedan jublades det hos ett antal av Sveriges byråer och annonsörer när nomineringarna till årets Guldnyckel offentliggjordes. Några aktörer och kreatörer har dock fått sin glädje grumlad av insinuanta kommentarer från läktarplats, som vanligt främst framförda via kommentatorsfälten. Kritiken riktas mot sökkategorin och går i korthet ut på att juryn påstås ha nominerat sina egna kollegor. Från SWEDMAs sida vill vi därför klarlägga hur det ligger till.

    • Det är de bästa bidragen bland de tävlande som har nominerats. Klaga inte på att fel bidrag har nominerats, tävla hellre själv och visa att du kan bättre.

    • Alla har samma möjlighet att tävla och skicka in bidrag. Guldnyckeln marknadsförs brett i flera kanaler, genom våra mediepartners, Internetworlds, Dagens Medias och AGIs kanaler samt via e-post och direktreklam.

    • Sök har varit en kategori i Guldnyckeln sedan 2008. Guldnyckeln var den första och är i dag den enda svenska tävling som premierar tävlingsbidrag i denna kategori. Det gör vi för att sök är en disciplin som ständigt ökar i betydelse inom dm och kundfokuserad marknadsföring.

    • Guldnyckelns jury arbetar professionellt och hanterar jävssituationer korrekt enlig en tydlig instruktion. Om det finns en koppling mellan ett bidrag och en jurymedlem så lämnar den personen rummet och dessutom finns en jävfunktion i det tekniska röstningssystemet som används för poängsättning.

    • Juryns sammansättning styrs främst av att vi vill ha genuint duktiga och professionella jurymedlemmar. En gedigen erfarenhet och kunskap krävs för att kunna bedöma bidragen professionellt. Jurymedlemmar väljs på tre år. Någon annan lösning för sammansättning av en jury förekommer inte i någon tävling.

    Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till Guldnyckeljuryns gedigna arbete att bland en stor mängd mycket kompetenta bidrag, har sållat fram de som vi slutligen kan lyfta fram som exempel på det bästa av 2010 års direkta och interaktiva marknadsföring. Ett urval som både jury och nominerade kan vara stolta över.

    Mikael von Ekensteen
    vd, SWEDMA – arrangör av Guldnyckeln

  2. urban skriver:

    Intressant att ni på Swedma inte ens bryr er om att bemöta blogginlägg utan väljer att skicka ut samma kommentar till fler bloggar som skrivet om fiaskot med guldnyckeln http://www.naknasanningen.com/guldnyckeln-sok-ett-fiasko#comment-9066

  3. Pingback: Tweets that mention Vinna en tävling och känna sig stolt | Gester...med ord -- Topsy.com

Kommentarer är stängda.