Varför darrar Lärarförbundet?

Betygen Ordning och Uppförande var ett utmärkt verktyg i den ”gamla” skolan. Det skapade lugn och arbetsro i klassrummen. Det gav möjlighet för läraren att förmedla kunskap till sina adepter. Om man inte passade tiden till sin lektion fick man vackert vänta i korridoren tills nästa lektion började.

– Allt för att inte onödig distraktion i inlärning skulle uppstå. Det fanns möjlighet att förklara sin sena ankomst. Kanske någon därhemma plötsligt blivit sjuk. – Det gavs också möjlighet att berätta för sin lärare och rektor om varför man varit stökig. –

Det var mycket ”skämmigt” att komma hem med dåligt betyg i Ordning och Uppförande. Föräldrar tyckte inte om det, eleven hade klumpar i magen, läraren såg det som ett misslyckande och rektorn mådde säkert inte bra heller.

– Att Lärarförbundet nu motsätter sig ett återinförande av betygen Ordning och Uppförande är minst sagt förvånansvärt. Ett fackförbund, som har många medlemmar som ”går i väggen” och långtidssjukskrivs på grund av en osund arbetssituation. Förbundet vill hellre se ”en helhetslösning” av problemen.

– När det gått så långt att en elev kallar sin lärare för hora, långtidskolkar eller slår en annan lärare på käften tror jag att en klart förändrad struktur är mer på sin plats än att vänta 20 år till på en ”helhetslösning”. –

– Ska de som vill plugga också vänta på en ”helhetslösning”? Och i så fall hur länge?-

Bra verktyg behövs både när man sågar ner träd, när man snickrar i hus och inte minst när man ska tillföra nya generationer kunskap.

Inga Lill

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Allmänt. Bokmärk permalänken.

1 svar på Varför darrar Lärarförbundet?

Kommentarer inaktiverade.