Skuldfrågan är enkel

Låt se, med anledningen av MC-olyckan där en person omkom har vi följande.
En motorcykel, en förare som saknar körkort, föraren vill inte bli stoppad av polisen utan kör ifrån dem i dryga 200 km. Han kraschar.

Vem som har gjort fel behöver det knappast råda något tvivel om. Och det är inte polisen.
Beklagligt för de anhöriga till föraren men att försöka lägga över skulden på polisen är att vägra inse individers eget ansvar för sina gärningar.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

62 svar på Skuldfrågan är enkel

  1. Hanna skriver:

    i agree!

  2. Ängladotter skriver:

    Jag vill bara instämma. Den enda som har någon skuld i Christophers död är givetvis Christopher själv. Ingen har uppmanat honom att bryta mot trafikregler, köra mot enkelriktat, köra mot rött och hålla över 250 km/tim. Alltsamman var hans eget fullständigt fria val. Han kunde ha stannat precis när som helst. Inte ens om polisen jagat honom – inte ens om helikoptern legat 30 meter över honom – hade det varit polisens fel.

  3. Ola Jonsson skriver:

    Det är just det att det är alltid lätt att skylla ifrån sig ! Men det är ju alltid individen som väljer. Han kunde ha STANNAT och tagit sitt straff ! Vilket hade varit lägre än döden i alla situationer.
    O

  4. Yasmin skriver:

    Jag instämmer. De var båda inte helt okända bland MC-kretsarna, och hon är inte oskyldig heller. Undrar hur farsan känner sig som stod skriven på hojen?!

  5. Chartarum skriver:

    Håller fullständigt med dig!

    Det är ofta man ser kommentarer om att ”polisen driver upp farten i jakterna” och sånt trams. Polisens jobb är att stoppa buset, även om buset försöker smita. Busets skyldighet är att stanna när polisen signalerar.

    Den som gör fel är inte polisen som försöker göra sitt jobb, utan buset som vägrar stanna.

    Om olycksföraren hade 1. Följt alla gällande lagar och regler i trafiken och 2. stannat när han anmodats om det av polisen (hade han gjort rätt på 1:an hade han inte behövt vara rädd för 2:an) hade olyckan aldrig inträffat.

  6. urban skriver:

    Håller som sagt med. På något sätt verkar det som att en del tycker att om man bara är tillräckligt hänsynslös i sin körning så skall polisen strunta i det.

  7. Ulric skriver:

    För att det skall vara polisens fel måste de ha puttat honom framför sig med helikoptern, och det tror jag varken Christophers anhöriga eller Expressen tror.

  8. weijnblad jan erik skriver:

    Jag håller med om föregående inlägg. Min fråga är. Vem tvingade MC föraren att köra utan MC kort, att köra mot rött, och köra mot enkelriktad körriktning? För mig framstår handligen som en stor omognad. Att lägga ansvaret på polisen är helt fel.Är mar 22 år, är man nog medveten om vad man gör.
    MVH Jan Erik Weijnblad

  9. chefstomaten skriver:

    Instämmer!!!

    Alltså, det är givetvis en tragedi för alla anhöriga när någon kört ihjäl sig själv.

    Men det hade varit en större tragedi om mc-föraren kört ihjäl någon annan när han bröt mot allehanda trafikregler.

    Nu körde han ”bara” ihjäl sig själv. Vilket ju var ett väl hårt straff för trafikbrotten men som sagt, han har bara sig själv att skylla.

  10. Mattias skriver:

    Håller med alla. Det borde även 17 åringen förstå. Men i dagens samhälle verkar det alltid vara statens, grannens, polisen, myndigheternas osv fel när en idiot gör något.

  11. Odishon skriver:

    Alltid samma sak. Finns inga andra skyldiga än Polisen. Åker man dit är det inte ens egna fel utan Polisen. Självklart ska hon skylla på Polisen – det är ju hennes skyldighet. Ingen människa erkänner ju hur korkade hon är, speciellt inte om ena parten dör på grund av sin egna dumhet.

    Alla gör fel val ibland – att skylla på nån annan är allas utväg. Men i detta fallet är det bara tjejen och kanske den dödes familj som tror det. resten av oss vet ju.. Det fria valet att begå flera kriminella handlingar resulterade i att en av dem betalade det utlimata priset.

  12. thomas pettersson skriver:

    Självklart har föraren det yttersta ansvaret, men därifrån till att polisen inte ska ta sin del av ansvaret är steget långt! Frågan är om ”jakten” ens borde inletts när han har passagerare med? Den här debatten har för många år sedan kommit från norge där en trafipax hetsade en mc till en olycka där passageraren dog. Vi har ”råd” att missa ett och annat tillfälle att lagföra en förare som gör idiotsaker. Detta för att minska risken för oskyldiga t.ex passageraren eller det kunde varit vägarbetare i tunneln som dött. Det fanns alldeles för lång tid att avbryta denna jakt och inte driva den i 30-45 minuter. Att man just i detta fall tycker att ”rätt person” omkom är sjukt även om han själklart är ansvarig för olyckan

  13. Roland skriver:

    Var farten verkligen så hög som 250 km/h? Jag tvivlar på att polisens helikopter går så snabbt även om den kan ta genvägar i förhållande till det den förföljer. Kör man in i en vägbom med 200 km/h borde man slungas iväg betydligt längre än 20 meter. Det krävs ca 150 meters fritt fall (luftmotståndet oräknat) för att man skall nå den farten. Vad fanns det som bromsade Veronica med i snitt mer än 7 gånger hennes tyngd vilket krävs för att hon skall bromsas upp på 20 meter från den farten.

    Lite konstigt också att Veronica kan säga att helikoptern körde jättelågt och att hon hörde den hela tiden. Kan man höra en helikopter eller överhuvudtaget någonting när man kör motorcykel med hjälm på? Det är mycket som verkar konstigt för en som inte kan motorcyklar.

  14. Per skriver:

    Tycker att allt ansvar ligger på föraren av motorcykeln.
    Skulle gärna se att polisen var ännu hårdare när det gäller att beivra denna typ av beteende hos förare och fordon som visar så stort förakt för andra i trafiken. Så länge det inte är fara för oskyldiga så ska förföljande ske, oavsett om det medför fara för den som bryter mot lagen. Polisen bör använda spikmatta för att stoppa de värsta överträdelserna där inte föraren stannar för polisen. Dessutom borde kostnaden för polisinsatsen betalas av den som medvetet bryter mot lagen och kör som en dåre för att fly polisen.

  15. Eva Wirén skriver:

    Mamman skriver ” även om han inte hade körkort så var han försiktig och hade respekt”
    Vad hade han på vägarna att göra utan körkort, han visade absolut ingen respekt för vare sig sin flickvän eller övriga trafikanter! Vad hade hänt om han kört ihjäl någon annan, skulle det fortfarande vara polisens fel.
    Är man 22 år, så är man vuxen att ta ansvar, och det har han definitivt inte gjort.

  16. Zäta skriver:

    Håller givetvis med om att Polisen har en välldigt låg skylldighet i detta. Att som förare av ett fordon inte ge akt på polisens signal och dessutom sätta sin flickväns liv på spel + sitt eget är både dumt och fullständigt ansvarslöst. Sedan kan man se det ur säkerhets aspekt som många poliser i dag glömmer . Det är att avbryta om jakten blir för intensiv vilket säkert kan vara svårt att bedömma från fall till fall. I detta fallet så finns inte videosekvennsen kvar vilket kan tyckas märkligt när vad som helst kan hända både i trafiken som i detta fall eller vid annat brott . Vid enbart vittnes förhör så vinner polisens egna ord till nästan 100% av fallen . Låg nu helikoptern så nära så är det klart en bidragande orsak till olyckan men som sagt . Han är förare av sitt fordon och borde stannat i stället för att sattsa sin flickväns liv och sitt eget och andras för att undkomma skitböter i sammanhanget. Till föräldrar och anhöriga kan jag bara säga att det är tragiskt o sorgligt vem det än är som blir drabbad

  17. urban skriver:

    @thomas pettersson. Med andra ord kör man tillräckligt snabbt och bryter mot lagar så skall polisen strunta i det då. Man skall bete sig tillräckligt hänsynslöst för att klara sig. Intressant resonemang du har får jag säga.
    @roland. Det står i texten att helikoptern hade problem att hänga med
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2505442/22-aring-dog-efter-extremfard-pa-mc
    Sedan hur långt man slungas är lite svårt att kommentera utan att se hur det såg ut på platsen. Andra hinder i vägen sandhögar etc.

  18. Jesper skriver:

    Håller med samtliga tidigare inlägg om skuldbördan i detta fall. Det är helt och hållet förvållat av MC föraren. Sedan kan man givetvis tillägga att det inte helt oväntat att det blir vinklat som det blir. Man refererar ju till Aftonbladet …

    (tog bort namnet och länken här, flickvännens namn står iof i artikeln men länken kändes lite onödig) Urban

  19. Suzy skriver:

    ”Jag är övertygad om att han aldrig skulle utsätta sin flickvän för fara” skall mamman ha sagt.
    Om man inte har körkort och kör i stadstrafik mot enkelriktat och mot rött, så har jag väldigt svårt att se hur man kan påstå att man inte utsätter den som sitter bakpå för fara. För att inte tala om andra medtrafikanter.
    Vem lånade ut motorcykeln till honom? Den kräver ju liksom en nyckel för att starta och den skall varken ha varit hans eller stulen.
    Vad hade hänt om polisen valt att INTE försöka stoppa honom och han sen tex hade kört på en fotgängare. Hur hade tongångarna mot polisen låtit då?

    Som mc förare själv tycker jag bara att det hela är tragiskt på alla sätt!

  20. Danne F skriver:

    Det är fruktansvärt tragiskt när ngn går bort. Allra helst genom oförstånd eller dumhet.
    Jag tycker det verkar som polisen har gjort vad dom kunnat och agerat rätt.
    Har man inget mc kort för det första så har man inget på en mc att göra.
    Och var är föräldrarnas ansvar, som kan skriva motorcyklar på sig själva som används av körkortslösa barn. Det börjar väl bli dags att tänka till lite. Är det ok att köra rattfull oxå eller är det polisens fel om man kör ratt onykter.

  21. Ante skriver:

    Helt sjukt.Här har polisen,som dom faktist oftast gör,gjort helt rätt.Och så blir dom beskyllda för att gjort fel.Den här 17-åriga ”kvinnan” borde nog ransaka sig själv lite…och framförallt försöka mogna till lite.

  22. Alaine skriver:

    Det är tragiskt att det gick som det gick men att han inte tog livet av någon annan (flickvännen framförallt) än sej själv är rena turen!

  23. bajskorven skriver:

    Föraren har ansvar, men varför i hevlete ljuger polisen så hårt?

    ”- Då gick det fort, men inte sådär jättefort, säger polisens presstalesperson Diana Sundin.”
    …och i verkligheten betyder detta att det gick förbannat fort.

    ”- Det gick fruktansvärt fort; över 250 kilometer i timmen, säger Sundin.”
    …jahaa-ja, nu gick det jävligt fort helt plötsligt.

    ”Däremot fanns inga planer på att granska polisinsatsen under efterföljandet. ”
    …nä, det är bäst talesmannen säger detta för att visa allmänheten att polisen vet att dom inte gjort fel – vilket innebär att dom garanterat gjort fel, annars skulle detta aldrig falla på tal.

    ”- Helikoptern har legat så högt upp att ingen kan ha sett den, säger hon.”
    …ellerhur? det här är ju bara för att försöka försäkra lyssnaren att det lögnen är sann.

    Hur högt kan en helikopter flyga utan att man ser den?, och hur i h-vete kan man från en sådan höjd följa någonting med en kamera?, – med en sådan kraftig zoom som behövs är det ju omöjligt att följa något i rörelse – och neej, polisen har ingen utomjordisk teknik tillhands för detta.

  24. Laban skriver:

    Självklart är det föraren som är ansvarig för sina val och handlingar och det var väl tur att ingen utomstående blev skadad. Anledningen till att Polisen inte skall ”stressa” någon är framförallt att ingen utomstående skall bli påkörd eller drabbad på något annat sätt. Sen är det konstigt att alltid ”försvinner” bilder eller annat bevismaterial där en Polis är ifrågasatt? Det är vi som samhälle som bestämmer vilka regler polisen skall följa, inte Polisen. Om vårt samhälle vill att Polisen skall tokjaga någon skall det bestämmas i Polislagen som längst ut är Rksdagen som beslutar om, i en demokrati alltså vi i samhället. Då skall Polisen följa dom reglerna och är reglerna felaktiga skall dom ändras på motsvarande sätt. Att filmen ”försvinner” luktar Polistat och borde försvunnit samtidigt som Järnridån föll.

  25. Carina skriver:

    Som jag uppfattar det efter att ha läst på andra sidor (sporthoj och flashback) så var det bara vid något tillfälle det gick i 250 km/h (de åkte ju från och till centrala Sthlm två gånger, Tyresö resp. Södertälje), och verkligen inte vid kraschen eftersom passageraren sannolikt inte klarat sig då.

  26. urban skriver:

    @baj
    ”Mc:n upptäcktes när den körde mot enkelriktat och mot rödljus i centrala Stockholm på onsdagskvällen. En civil polispatrull startade efterföljandet.
    – Då gick det fort, men inte sådär jättefort, säger polisens presstalesperson Diana Sundin.”
    Citat från detta http://www.expressen.se/nyheter/1.2505442/22-aring-dog-efter-extremfard-pa-mc
    Med andra ord i början så riskerade MC-föraren andras liv genom att köra mot rött och enkelriktat.
    Angående hastigheten så framgår det om du orkar läsa hela texten att MC-föraren ökade farten senare men den var inte fullt så hög initialt sätt.

    Sedan vad som gäller att filma från en helikopter så brukar inte det vara några större problem. Bara att titta på de bilder som finns samt att det fungerar f.ö på stridsflygplan också som går något snabbare. Kvaliteten är förstås inte den allra bästa.

  27. Wedholm skriver:

    Skulden ligger helt och hållet på MC-föraren. Konstigt nog försvarar flickvännen den person som var på god väg att ta livet av henne med. Hon är väl antingen chockad eller bara riktigt pantad.

  28. Casper skriver:

    Det är givetvis inte omöjligt att situationen hetsades fram av polisen. Det har hänt förut att unga personer har drivits till vansinniga handlingar därför att polisen valt metoder som inte är förenliga med säkert gripande. Jag välkomnar en internutredning och ser det inte som självklart att polisen kommer undan med det här. Polisen känner till riskerna med att jaga motorcyklister och i det här fallet tycker det är ganska uppenbart att polisen har bidragit till vållande till annans död.

  29. Anders skriver:

    Det var inte polisen som körde…
    Den som uppenbarligen riskerade sitt eget liv och även passagerarens var inte heller polisen….
    När Victoria har mognat till och fått lite perspektiv på händelsen så kanske det klarnar vem som orsakade det hela.
    Saknar man respekt så behöver man inte stanna för rött, stanna för polismans tecken, inte hålla hastighetsbegränsningar eller visa hänsyn till andra trafikanter. Allting har sitt pris även om det kan kännas tungt att inte kunna veva tillbaka filmen….

  30. urban skriver:

    @Casper. Du menar på samma sätt som när de autonoma-grupperna, reclaimrörelsen med flera ligiströrelser bara måste slå sönder fönster och kasta stenar och vandalisera när de ser en polis. De blir ju bara så provocerade.
    Och självklart skall man få köra utan körkort, mot rött ljus och mot enkelriktat. Borde absolut inte vara något brott.
    Är det ok om man får köra på fyllan eller påtänd också Casper? Det kan du inte ha något emot med din logik.

  31. Casper skriver:

    @urban: Du svamlar nu – kan vara värmen! Att polisen i det här läget går ut genom pressansvarige och vidhåller sin oskuld i dödskraschen är väl självklart, men många utredningar visar att polisens ingripanden ofta eskalerar situationen i liknande fall som exempelvis vid Göteborgskravallerna. Det handlar inte om förarens skuld – den är vi klara vid? Frågan handlar om hur gripandet gick till och vart gränserna går! En dödskrasch tycker jag talar sitt tydliga språk. Polisen har ännu en gång gjort sig skyldiga till att stressa en unga människa in i döden …

  32. Wedholm skriver:

    @Casper: Och mc-föraren borde väl rimligtvis ha känt till att det är farligt att smita från polisen i 200 km/h?

  33. Zune skriver:

    Skuldfrågan är en sak, polisens agerande en annan.

    Det är otvivelaktigt förarens fel till 100%, oavsett hur man resonerar. Därmed inte sagt att det inte är önskvärt att polisen hanterat det annorlunda och att vi på så sätt fått en annan utgång.

    Lustigt att folk inte klarar av att skilja att det är två helt olika saker.

  34. Hans skriver:

    Som alltid…verkar det handla om att hitta någon annan som felat -för inte kan det väl vara mitt eget fel om jag kör för fort, mot enkelriktat, vägrar stanna på polismans tecken etc….?!
    Jag är så less på människor i Sverige som ursäktas och inte får ta eget ansvar för sina handlingar…

  35. Fangio skriver:

    MC-föraren gjorde fel – men det betyder inte att polisen gjorde rätt! Eget och andras liv bör inte riskeras på detta sätt.

  36. Casper skriver:

    ”Polisen har ingen övervakningsfilm från biljakten som slutade med en dödskrasch i södra Stockholm i förrgår.

    Orsaken är enligt polisen ett tekniskt fel.” – AB

    Polisen förenklar inte en utredning heller.

  37. Kanna skriver:

    Kan ju bara vara ett riktigt blockmongo som försöker köra ifrån polisen och sedan förolyckas. Kan tänka mig att flickvännen är förbannad för att hennes pojkvän dog men det är knappast polisens fel. Hon kunde väl bett honom släppa av henne så att han ensam kunde försökt köra ifrån polisen?

  38. Casper skriver:

    Var inte barnslig … lägg ut mina kommentarer!

  39. crille53 skriver:

    Polisen ”gör” som vanligt inget fel,man blir förbannad på dessa jävla poliser som ”aldrig” gör något fel,detta om något är patetiskt om något är…skulle aldrig ta polisen i försvar,detta visar ju om något varför!Att han inte hade något körkort betyder inte att dessa jävla poliser skall bete sig på detta sätt utan man önskar lite mera professionellt uppförande från dessa s.k. ”lagens väktare”

  40. peter skriver:

    Inte mycket o säga om …. Mc föraren är helt o hållet skyldig i alla punkter … Polisen gjorde det dom skulle punkt slut..sen att det gick som det gick …ja tråkigt men va gör man ….
    Som modern o flickvännen skylla på polisen är helt absurt…förmodligen är inte det första men i alla fall sista gången som denna vårdslösa så kallade mc åkare är ute på vägarna o kör som ett svin…. Bryter man mot lagen får man ta konsekvenserna för det oxå ..
    Bara det att vansinnes köra så med sin flickvän bakpå är helt rubbat..
    Kan tyvärr inte beklaga att han dött ….flickvännen ska vara glad att hon överlevt utan men från detta mer än minnena ….
    Tänk er att polisen skulle släpp dom helt ,va hade kunna hänt …
    Nästa gång så kanske denna körning slutat med att fler människor skadats att barn hade blivit påkörda också vidare…
    Tur att det slutade som det gjorde …
    Den enda ansvariga till det hela fick sitt straff, dessvärre döden men ingen oskyldig skadades i alla fall …..

  41. Casper skriver:

    @urban: Att polisen i det här läget går ut genom pressansvarige och vidhåller sin oskuld i dödskraschen är väl självklart, men många utredningar visar att polisens ingripanden ofta eskalerar situationen i liknande fall som exempelvis vid Göteborgskravallerna. Det handlar inte om förarens skuld – den är vi klara vid? Frågan handlar om hur gripandet gick till och vart gränserna går! En dödskrasch tycker jag talar sitt tydliga språk. Polisen har ännu en gång gjort sig skyldiga till att stressa en unga människa in i döden …

  42. Robban skriver:

    Med all respekt för de anhörigas sorg. Men det kan aldrig vara ok att köra utan körkort, mot rött och enkelriktat, för att sen skena iväg i + 200 km/tim och dessutom med en medpassagerare. Sorry R.I.P

  43. Gunnar Bo DSVB... skriver:

    Går inte in på skuldfrågan – den har redan belysts och är självklar.
    Däremot borde alla som skall köra dessa raketer ha ett ”eget” förs. bevis på att de ”har försäkrat sig just för denna mc med reg nr….osv” för att köra denna typ av mordvapen. Nu står ibland någon nästan dement mormor och morfar på hemmet (eller nån förälder) som ägare och förs tagare till cyklarna och är försäkrad men medan barnbarnen åker omkring och leker rövare på dessa projektiler. OK, Vi skulle inte komma åt idioterna som i detta fallet kör ändå och riskerar omgivningen men 90% av de som vill köra och är under 30 år skulle ha mkt svårt att kunna det utan att erlägga ofantliga försäkringspremier VILKET vore BRA! Dessutom skulle bara kostnader för ev olycksfall, personskador, mc skador etc BARA betalas ut om man efter ev krasch kan visa att man hade(!!!) en tecknad försäkring osv….Då skulle många olyckor aldrig ske och när man väl har råd att försäkra en tung MC FÖR ATT FÅ^FRAMFÖRA DENSAMMA så skulle mognaden vara större än de 13 år de flesta mellan 18-25 uppvisar när de hamnar på dynan.

    Samma system skulle vara bra äv när det gäller bilar och yngre bilförare. OK om mannen/kvinnan i en familj har bilen försäkr skulle den andra hälften i äktenskapet/ samt alla över säg 30 kunna få köra utan försäkring men att snor-ungarna far omkring m färskt körkort i snabba sportbilar som mamma eller pappa står på skulle vara stopp även det.
    Det skulle också kunna vara samma straff att en vuxen lämnar ut bilnycklar till en under 25 som om man ger dem till en onykter eller kk lös….

    Och alla vi andra skulle ha mkt lägre premier för de skador och olyckor vi är inblandade i är en droppe i havet jämfört med de sk ”männen?” mellan 18-25 som fortfarande är världsmästare bakom ratt och styre….trots att stämpeln i kk ej torkat

    Sen borde det vara förbjudet att skylla skulden på polisen som denna damen – hon borde i stället ägna resten av detta året till att samla in pengar till statskassan som ersättning för vad hon och pojkvännen åsamkade – Bara hennes egen s.k. hotellkostnad på sjukhuset ligger väl på 2800 kr dygnet och då ingår 3 mål mat också.

    Hur kan man ens komma på tanken att hoppa upp på en MC bakom en körkortslös ung man . Ofattbart. Utegångsförbud några år rek. starkt.

  44. Varg i Veum skriver:

    Unga människors hjärna och särskilt den delen där konsekvensanalys sker är inte färdigutvecklad rent fysiskt förrän i 25-26 ärs ålder, men ändå så anses hon myndig att fatta egna beslut. Detta är vetenskapligt belagt i flertal undersökningar.

    Jag personligen anser att man ska använda vetenskapen som måttstock om när en person anses myndig. En myndig person som är normalbegåvad blir inte hetsad av att stoppas av polis. Denne vet att han har valet att stanna eller fly. Han väger mer eller mindre medvetet fördelarna mot nackdelarna, dvs gör en konsekvensanalys utifrån de data han har tillgänliga. Detta förmår inte en vars ”maskineri” för att kunna göra verlighetsnära konsekvensanalyser.

    Vad har detta med någonting att göra undrar säkert Casper och andra som liksom mig anser att ungdomar inte bör betraktas som myndiga att ta ansvar för sig själva förrän hjärnan är fullt utvecklad?
    För det är väl bara ur den synvinkeln man kan se det som om polisen ”hetsar”? Den som har fullt utvecklad hjärna förstår att om man flyr så kan det få konsekvenser och tar risken med öppna ögon och låter sig ”hetsas” medans en outvecklad hjärna inte kan se hela bilden.

  45. Mackan skriver:

    Asså.. Det måste ju typ vara islam/usa/pappa statens/ja, tom helikoptertillverkarens fel ändå?

    Förstår ärligt talat inte hur KVP/Expressen kan ha ett sånt löp, de borde inte få verka under tryckfrihetslagar, snacka om att uppmuntra till hets..

    Nä hade de vart lite krut i polisgubbarna så skulle de landat helikoptern på dem – så tösen blivit besparad sina uppenbara hjärnskador!

  46. Erik Johansson skriver:

    Väldigt typiskt polisen att det råkade uppstå ”tekniskt fel” så det inte finns nån film som visar deras agerande. Väldigt väldigt typiskt. Skulle gilla polisen mkt mer om de vågade erkänna att de gör fel ibland (det gör alla, det är okej).

    Med det sagt: fruktansvärt tröttsamt att höra folk säga att felet var nån annans än mc-förarens. Kör på bana om du vill köra fortare än lagen säger. Kör inte mot rött i stan. Stanna när du ser polis. Äventyra inte oskyldiga människor! Uppenbarligen kan du inte hantera fordonet i den fart du höll (då hade du ju inte dött). Du må ha varit världens gosigaste pojkvän och världens roligaste polare men nu är det en idiot mindre ute på vägarna och det känns faktiskt tryggt. Synd om familjen, bra för oss andra.

  47. urban skriver:

    @Casper. Är det mycket svårt för dig att vara seriös? I den här diskussionen så misslyckas du totalt. Du VET redan nu att polisen har gjort fel. Var du med och såg hela förloppet, är utredningen klar och du har läst den?
    Svaret är naturligtvis nej. Så om det är någon som svamlar är det du.

    @Gunnar. Angående flickvännen så framgår det i intervjun med henne i Aftonbladet att de under färden diskuterade vad de skulle göra. Och hon mer eller mindre uppmanade honom att smita.

  48. MrB skriver:

    Det är förarens val att inte stanna i första hand. Märklig det här att alla ska skylla ifrån sig. Tragiskt men nu slipper vi en idiot på vägarna. Jävla tur att han inte krocka med nån annan o tog deras liv med.

  49. Jonas skriver:

    Håller helt med. Kan inte vara polisens fel när någon som bryter mot lagen förolyckas. Tragiskt men sant.

  50. Mr.J skriver:

    Någon frågade om polisens helikoptrar ens kan åka så snabbt (250 km/h). Svaret är ja. Hkp-modellen heter EC 135, och är en ganska vanlig modell för polis i Europa. Modellens marchfart ligger på drygt 250 km/h så det är inga konstigheter.

    Tråkigt för anhöriga, men hur som helst är landet Sverige befriat från ytterligare en idiot. Jag förväntar mig fler artiklar om hur jäkla fin kille han var. Alltid så snäll, ville alla väl, en skötsam gosse… Buhu!

Kommentarer är stängda.