Flygskatten visar att mängden utsläpp är kopplat till start- och slutdestinationen för resan

Flygskatten vars syfte är att begränsa mängder avgaser, visar att avgaserna varierar beroende på flygplatsens geografiska läge. Dessutom finns en skillnad i utsläppen om man åker till eller ifrån vissa flygplatser.

Enligt Miljöpartiets hemsida.

Flygskatt dämpar utsläppen

Varför behövs en flygskatt?

Flyget är det trafikslag som, tillsammans med bilen, orsakar högst utsläpp av koldioxid i atmosfären i förhållande till utfört transportarbete. Flyget är det trafikslag som, tillsammans med bilen, orsakar högst utsläpp av koldioxid i atmosfären i förhållande till utfört transportarbete.

Tittar man på förslaget upptäcks det att: Flygplatserna i Kiruna, Pajala, Gällivare, Arvidsjaur, Hemavan, Storuman, Vilhelmina, Lycksele, Östersund, Sveg, Torsby och Hagfors är befriade från flygskatt på resor till och ifrån. Flygplatserna i Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Kramfors, Sundsvall-Härnösand, Hudiksvall, Söderhamn, Mora, Arvika och Visby är befriande från flygskatt på resor dit men inte ifrån.

En tänkbar förklaring på denna miljöpåverkan kan vara att växligheten troligtvis är mer utbredd på ovannämnda flygplatserna än exempelvis Arlanda. Växter som då med sin syreproduktion minskar effekten av utsläppen.

Frågan är dock varför det inte blir utsläpp när man åker till Luleå men väl därifrån?

Svaret kan kanske ligga i att Miljöpartiets Peter Eriksson kommer från Luleå. Ryanairs förhoppning är nog att Peter Eriksson skall belasta miljön så lite som möjligt…

Länkar: Lagrådsremissen ang flygskatten, Miljöpartiet om flygskatten, En annan uppfattning om flygskatten

060806 Andra bloggar om: , , , ,

Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.