Varför inte i personbilar?

Läser om Volvos nya superlastbil. Volvo FH16 700. En riktig bjässe, 700 hästkrafter, kan transportera 120 ton gods. Med en bränsleåtgång på 4 liter milen.
Smaka på det 4 liter per mil, är ju ingenting om man tänker på att totalvikten då är 60 ton.
Blir översatt till en personbil, en bränsleförbrukning på 0,13 liter per mil.
Nu är det säkert något tekniskt här jag inte förstår trots att jag genomgått naturvetenskapligt basår på gymnasienivå, valde för övrigt en annan inriktning på universitetet om nu någon undrar.

Varför kan man inte överföra det här till en personbil. Ja inte samma motor förstås skulle ju bli en jäkla stor personbil då. Men att ta sig ned i trakterna kring den bränsleförbrukningen.
Vad är det jag inte förstår här?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Klimathotet. Bokmärk permalänken.

8 svar på Varför inte i personbilar?

  1. Hej Gester…

    Med risk för upprepning:
    Om Volvo hade genomgått samma utveckling som dataindustrin på samma tid, så hade årets Volvo varit liten som en tändsticksask, rymt fem personer, dragit 0,03 lit/mil, gått i 800 km/tim och inte behövt en förare.
    Fortsätt fundera Du…

  2. Skämt åsido. Det är luftmoståndet och accelerationen som kostar. Upp till en viss hastighet även friktionen, Översätt det till tåg och Du blir ännu mer förvånad. Skulle alla göra den beräkningen så skulle omställningen i samhället gå oerhört mycket snabbare.
    En hkr är ungefär att lyfta 100 kg en meter upp i luften på en sek. Resten är matematik….

  3. gester skriver:

    Jaha tack för dina uppgifter även om det inte direkt svarar på frågan varför det inte satsas mer på utveckling av det.
    Men det är lite som med solpaneler som i princip helt gömts bort i miljödebatten.
    Fast det beror nog på att det är svårare att lägga skatt på dem än andra energislag.

    Och vad som gäller kunskapsnivån på solpaneler i Sverige verkar det ligga nära noll.
    Bekanta vi har anlitade ett dansk företag som installerade solpaneler på en sommarstuga i Sverige. Runt 60% billigare än en svensk installation. Så solpanelerna klarar elen i fritidshuset och kan ge lite värme kalla sommarnätter.

    /urban

  4. Svaret är naturligtvis att vissa lobbygrupper inte anser det vara intressant att utveckla andra metoder än de som bygger på fossila bränslen Samma sak med plaster.

  5. Kristoffer skriver:

    Den lastbilen drar INTE 4l/mil om den väger 120ton, bilen dom provade får inte väga mer än 40 ton (det är en tredje del för er som inte förstog). Den bilen med en total vikt på 120 ton skulle troligen dra närmare 7liter/mil. Till blogg ägeren hur gick den metematiken ihop, hur kan en lastbil som är lastad med 120 ton gods väga endast 60 ton. Skulle Volvo lösa det, då finns inga andra tillverkare mer….

  6. gester skriver:

    Kristoffer >
    Bränsleåtgång vid totalvikt 60 ton: 4 liter/mil.
    Lär bli 8 liter per mil med en vikt av 120 ton ja.
    Men fortfarande pratar vi om 0,13 liter per mil och transporterat ton.
    En personbil ligger i vikt väl runt 900 till 2.000 kilo.

    Så med en sådan snittförbrukning skulle en personbil dra mellan 0,11 till 0,26 liter per mil, c:a.

    Sedan om du läser mina två första meningar så framgår det att det menas 4 liter per mil vid 60 ton.

    Så iväg med dig besservisser och korrekturläs några andra bloggar nu. Du har mycket arbete framför dig.

  7. Kristoffer skriver:

    Den lastbilen som han körde i testet får enligt svensk lagstiftning inte väga mer än 40 TON, så vart kom 60 ton ifrån. Visserligen så får den bilen på bilden väga 60 ton, prova och läsa artikeln 1 gång till. Med 60 tons total vikt så lär den dra över 5 liter milen…

  8. gester skriver:

    Ok om den drar 5 liter per mil vid 60 tons vikt (tillåtet eller inte) så motsvarar det ungefär 60 personbilar i vikt. Och då skulle bränsleförbrukningen bli runt 0,08 liter per mil och bil.
    Så varför finns inte den motorn för personbilar?

Kommentarer inaktiverade.