SJ planerar för inställda tåg

När man läser om de nya SJ3000-tågen som inte kan klara av kurvor så inser man att SJ planerar för en vinter där tågen inte kommer gå. Och i de fall tågen nu mot förmodan går så kommer de att vara kraftigt försenade.

För SJ3000-tågen är utrustade med trådlöst Internet, eluttag vid varje plats, modern bistro.
Det som verkligen talar om hur SJ tänkt sig tågtrafiken i vinter är att det skall finnas mer än 300 filmer att välja mellan för passagerarna.
Med tanke på att film brukar vara två timmar lång så finns det underhållning för 600 timmar framåt på tågen.
Vilket väl är den beräknade tiden för att ta passagerna från Stockholm till Karlstad. I de fall tåget överhuvudtaget kommer att avgå.

I de fall tåget inte avgår så kan man sitta still i tåget på Stockholms Central, eller hur långt det nu kommer, och arbeta lite.

Med andra full funktionalitet oavsett som tåget är inställt eller parkerar sig någonstans halvvägs till destinationsorten.
För som det sägs resan är halva målet. I SJs fall kan man gott säga.
Resan är hela målet och En inställd resa är också det en resa.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 svar på SJ planerar för inställda tåg

  1. Kristian skriver:

    Suck . .. ytterligare någon som tvunget ska kommentera något den inte begriper! De nya tågen saknar korglutning, vilket minskar påkänningarna av G-krafter vid körning på kurviga spår. En rent komfortmässig detalj som inte påverkar tågets förmåga att köra fort i kurvor, varken tekniskt eller säkerhetsmässigt. hur du nu kan få det till att avsaknaden av detta system skall leda till inställda tåg i vinter? Tågen är alltså inköpta för att användas på sträckor där korlutning inte behövs, för att kunna frigöra X2-sätt till trafik på sträckorna där korglutningen behövs.

    Så en god regel är att om man inte vet vad man snackar om – då håller man tyst, och detta passar även utmärkt i skrift!

    /Kristian

  2. urban skriver:

    Det du säger är att SJ3000 är inköpta för att trafikera specifika sträckor i landet och inte är avsedda för att kunna användas i tågtrafiken generellt.
    Verkar mycket genomtänkt.
    OBS det här var ironi om du kan förstå begreppet.

    Och vem som kommer har rätt om hur SJ kommer klara trafiken i vinter kan vi ta nästa år. Men med facit i hand från tidigare vintrar så känns det klart som att de förbereder sig på att ge komfort åt de passagerare som kommer bli sittande på spåret.

  3. Hon som jobbar skriver:

    *fniss ”En inställd resa är också en resa” Nästan lika bra som: ”Skånetrafiken – makes people walk!” 🙂

Kommentarer är stängda.