MailCom Europe AB spammens urmoder

MailCom Europa AB är väl det närmaste man kan komma källan för allt spam. De säljer e-postadresser till företag så dessa kan skicka spam.
Adresser som är tagna rakt av på nätet.
Nu uppträder MailCom Europa även under namnet Registerleverantören. Vilket var under den adressen de skickade ut sitt senaste spam om att de säljer adresser. I botten på det mailet från Registerleverantören finns en länk där man kan avbeställa vidare utskick. Något som bör undvikas att göra då man på det sättet visar att e-postadressen är giltig. Vilket resulterar i ännu mer spam.

Finns en diskussionstråd om företaget här som visar på deras arbetsmetoder. Och de finns nämnda på fler ställen som här

120626 Tillägg.
Kommentaren nedan är från företaget omnämnt i texten ovan. Det skickas dessutom som ett mail.

18 kommentarer

  1. Urban, vänligt men bestämt, så vill jag att du omgående tar bort denna sida, samt länkar. Senast idag, så vet vi bestämt att vi förlorade en stor affär på detta och vi utreder om vi ev. ska ansöka om stämning till Örebro Tingsrätt. Dock är framtida agerande direkt avgörande hur du agerar.

    Mvh, Mats Lindström, VD, MailCom Europe AB

  2. Urban! Vänligt men bestämt, låt denna sida stanna kvar för alltid och tillsammans med tråden om hur illa det gick för Crystone när de köpte mailadresser från Mailcom fungera som en varning gör andra företag som funderar på att köpa mailadresser som påstås vara verifierade.

    Mats Lindström! Vi är alls väldigt intresserade av vilket brott du anser att Urban har begått. Länkning? Bloggning? Att säga sitt hjärtas mening?
    Jag undrar så hur du har tänkt dig att belasta tingsrätten i Örebro med att städa upp spåren efter era dåliga rutiner på Mailcom.

  3. Mats Lindström, du gör naturligtvis rätt i att först utreda förutsättningarna att tysta den kritik som finns mot ert bolags agerande i fråga om utsända mailadresser. Hot av det här vänliga slaget har ju så lätt att slå tillbaka.

    Ni anser er möjligen förlorat en affär på grund av att er egen taffliga hantering blivit offentlig. Nu vet jag av erfarenhet att Urban är en fridens man, som sådan kan jag tänka mig att Urban tycker att det är obekvämt att ha en eller annan stämning hängande över sig(vad ni ska göra i Tinget förstår jag emellertid inte).

    I alla händelser, vi är ganska många som mycket motvilligt accepterar den typ av förslag ni framför i sådana här situationer. För egen del följer jag med stort intresse er vidare hantering.

  4. Mats Lindström, jag förstår er vilja att försöka tysta sådanthär, tyvärr har det som Lasse säger ibland en tendens att slå tillbaka när man gör försök att tysta på detta sättet.

    Gör man lite enkel research så framgår det ganska tydligt att ni på Mailcom har / har haft bristande rutiner eller dåligt med uppmärksamhet på vad ni håller på med, för det är väl inte så att ni spammar privatpersoner ni inte har någon relation med avsiktligt? För det är väl olagligt Mats?

    Nej, trams enligt min mening och det hade vart på sin plats med en lika offentlig tillbakadragning av detta hot som på det sätt det framförts.

  5. Jag har samma uppfattning om MailCom som beskrivs ovan. Jag bevakar e-post på en domän från ett företag som gick i konkurs för 2 år sen. Det haglar in mail via MailCom. Jag har försökt avanmäla, men det har varit dödfött.

    Jag får även mail till min privata e-postadress via MailCom, vilket ju inte riktigt är i enlighet med lagar och regler.

  6. Förutom att Crystone gör tvivelaktiga inköp av epostadresser (spammar), så envisas man med att skicka ”erbjudanden” till personer som har undanbett sig detta. För egen del hade jag en mycket kortvarig kundrelation med Crystone 2009 (usel tjänst och jag fick pengarna tillbaka), men de skickar fortfarande epost trots flera påstötningar om att aldrig mer skicka något.

    Crystone är givetvis inte kontaktbara själva per epost (som alla spammare), och deras kundtjänstformulär har vid varje tillfälle varit trasigt (idag säger webbsidan ”Service Unavailable” – ack så passande!).

    Crystone är ett skitföretag.

    (stå på dig mot MailCom, och om de dåraktigt nog försöker stämma dig så kan du räkna med stöd från nätet – även ekonomiskt)

  7. Jag tackar för stödet, det värmer.
    Hela situationen med ett hot om stämning känns mycket olustigt och även obehagligt.
    Inte för att jag tvivlar på att MailCom är ute i ogjort ärende där och inte kommer att kunna vinna en process då det inte finns grund för en stämning.

    Utan det är snarare att jag har förstått av andra i liknande situationen att det kommer ta tid och kraft om hotet förverkligas. Dessutom kommer det att bli initiala kostnader för den juridiska rådgivningen jag lär behöva. Kostnader jag får ligga ut med dess allt är avgjort.

    Men att utsättas för något som nästan kan liknas vid utpressning för ett blogginlägg är över alla gränser för dialog eller anständighet som jag och Inga Lill ser det. Och det är av den anledningen inlägget kommer att ligga kvar.

  8. Har förvånat mig att ML inte fått mer skräp online, först med tanken på Historiken på KBAB samt RABAB, finns även info på na.se samt computer Sweden där 2 av MLs pryttlar klassas som top 10 spammare i Swe, slår man ihop antalet anmälningar så blir det en plats 1.

  9. Nej, vi kommer inte att stämma i det här fallet, men ser allvarligt på att man i egenskap av näringsidkare förtalar andra företag.

    Vi på MailCom är inte perfekta, vi gör misstag och lär oss hur vi ska undvika att göra dem igen. Dock så är det så mycket rena faktafel, okunskap mm. som skrivs här och på andra forum. Vi skrev ett utlåtande på WN, men det resulterade i ren pajkastning och det gör att vi inte uttalar oss i sak framgent.

    Eftersom vi är ett publikt företag som inte gömmer oss, så går det alltid bra att lyfta på luren och vi tar gärna en dialog direkt.

  10. Vari låg förtalet? Och varför ska inte Urban få säga sitt hjärtas mening på sin privata blogg menar du Mats? Får man bara blogga om blommor och söta katter i din värld?
    Och vill du verkligen att alla företagare som anser att de slammas av era kunder ska ringa till dig?

  11. Mats, detta är en privat blogg där Urban faktiskt skriver en hel del om katter och blommor men även precis som jag och många andra som driver privata bloggar ibland höjer en kritisk eller positiv röst till företag som gör bra eller mindre bra saker.

    I detta fallet är det ju utan tvekan så att ni hotar en privatperson om stämning för ett brott som inte finns och som inte begåtts vilken i hela den här historien är det som är uppmärksammas av oss andra.

    Som jag skrev i min egen bloggpost om det hela och som du själv skriver ovan, ingen är perfekt, alla gör fel men det viktiga i hela den kråksången är att man erkänner sitt misstag och försöker bli bättre och en ursäkt är på sin plats enligt mig.

  12. Mats Lindstöm, det är trevligt att se att ni inte har för avsikt att lämna in en ansökan om stämning mot Urban. Det vittnar om att ni har tillräckligt underlag för att inte utsätta ert bolag för ytterligare kritik.

    Du skriver att ni inte är perfekta. Välkommen in i gemenskapen, det samma gäller för praktiskt taget alla bolag. Ni är alltså knappast något undantag, att hävda motsatsen skulle nog inte vara helt trovärdigt.

    Du skriver också att ni är ett ”publikt företag”. Jag tolkar det som att ni inte har någon vilja att arbeta i det fördolda, att ni finns tillgängliga för den eller de som önskar kontakt, det är bra. Samtidigt är det motsägelsefullt, i meningen dessföre har du sagt ”att vi inte uttalar oss i sak framgent”. Enligt min mening talar ni med kluven tunga. Ni är beredd att ta en dialog, men inte publikt, det ska vara en dialog på de villkor ni bestämt.

    Ni förespråkar en dialog som inte är publik, ni går i samma riktning som den jag brukar säga att Tystnadens Kolportörer gör. Det är obehagligt.

    Nu är ju MailCom inte till för att enbart behaga mig, det måste stå er fritt att göra de policyval ni finner för gott. Jag kan bara notera det val ni gjort.

  13. Jag håller med om stödet som ges till Urban. Spam är ett evigt parasiterande på folk som kostar tid och energi. Beteendet måste därför ständigt ifrågasättas och motarbetas. Om tomma hot mot kritiken skulle funka vore vi helt i händerna på spammarna.

  14. Kära Mats,

    man kan alltså enligt lagens mening inte förtala ett företag, att ni inte har koll på sådan är beklämmande, och visar ytterligare på hur jävla oseriösa ni är. Det har med den allmänna yttrandefriheten att göra , en rätt så viktigt grundpelare i Sverige.

Kommentarer är stängda.