Kunskapsbrister om webbshopar och optimering i artikeln

En artikel i IDG tar upp att de flesta webbshopar, runt 90%, inte är sökordsoptimerade.
Huruvida det avses att de som gjort webbshopen inte har tänkte på att optimera den eller att det inte går att optimera den typen av webbshop framgår inte riktigt.
Men om det är det sistnämnda som avses så stämmer inte det riktigt.
Webbshopar från exempelvis E-butik, Starweb och E-mind går alldeles utmärkt att optimera.
Nåja nu får väl artikeln betraktas som en partsinlaga och då kan man inte ställa krav på att den behöver vara korrekt.

Det här inlägget postades i Sökmotoroptimering. Bokmärk permalänken.

5 svar på Kunskapsbrister om webbshopar och optimering i artikeln

  1. Mattias skriver:

    Håller med dig om E-mind, men inte E-butik och Starweb. Maila gärna någon referensbutik där dom gjort det, för någon måste väl ha gjort det om det nu går ?

  2. gester skriver:

    Behöver inte maila dig Mattias. Några exempel, fast lite omskrivna från de två andra butikerna som inte gick att optimera enligt dig.
    …/Lis.php?iMenuId=999
    Är en url som går att optimera.
    Om titeln på sidan ser ut så här och går att variera för alla enskilda undersidor: Nyckelord brödtext, brödtext
    Så fungerar det bra, om det sedan går att på sidorna skapa unika texter med H1 osv är det inga problem.

    En webbshop som ser ut så här i url:en
    …/kategori/=999
    går också bra.
    Samma premisser där, dvs det går att skapa unika titles för varje enskild sida samt en varierande text på själva sidan.

    Så inga problem att optimera andra webbshoppar.
    Tror att dina mer kunniga kollegor i företaget kan verifiera att det går bra med den typen av sidor.
    Fast jag kan ju inte svara på om de tre jag tog som exempel verkligen ligger inom ramen för de 10% som enligt dig går att optimera. En siffra som du med stor sannolikhet hittat på. Men ge mig en källa så lovar jag att skriva om det och ge er en länk.
    Jag har även tittat för några kunders räkning på Vismas webbshop och den ser heller inte ut att vara några problem att optimera. Den innehåller som jag sett rätt uppbyggnad för att kunna optimeras avseende on page delen och därmed även off page.
    OsCommerce som plattform verkar också den gå bra att optimera totalt sätt, även utan allt för stora ombyggnader.

    Nu kan jag kanske vara lite objektiv här till skillnad från dig Mattias eftersom jag inte säljer/gör webbshoppar åt kunder.

  3. Marcus Westberg skriver:

    Klockrent Urban!
    Det här är ”konstruktiv kritik” som jag ser det. Tack för det! Inte många av landets alla bloggare som ger det alla gånger. Sen som vanligt blir alltid vissa artiklar lite felvridna eftersom de skrivs av personer som inte har lika många års erfarenhet som vi har exempelvis.

  4. gester skriver:

    Tack.
    Skulle iof kanske ha varit lite mer utförlig med exempel första inlägget och inte tagit det i ett svar.
    Men jag tycker att vår bransch inte är i behov av kategorisk obestyrkta påståenden. SEO-branschens rykte är ju inte det allra bästa hos en del.
    Att späda på det med att underförstått döma ut ett antal leverantörer av webbshoppar lär inte gagna någon. Allra minst avsändaren av budskapet.
    Något jag har lärt mig under alla år som säljare är att aldrig prata skit om konkurrenter utan låta den egna tjänsten/produkten visa sin styrka.
    Svårt att hålla alltid så övertramp händer.

    I det här fallet har jag dessutom erfarenhet, vilket du nog har också, av olika webbshoppar och fullt så illa är det inte. Vissa shoppar är i princip omöjliga att optimera andra går betydligt bättre.
    Felvridet eller inte i artikeln, nu står det iof ungefär samma sak i SEO-forum i ett inlägg av honom.

    Men idén som ni har att sätta fokus på optimeringsvänlighet vid byggandet är inte fel. Det underlättar högst väsentligt för kunderna.

  5. gester skriver:

    Rikard när jag har erfarenhet av den webbshop som du skrev om kan jag göra en uppdatering och tillägga att den går att sökmotoroptimera.
    Normalt släpper jag in de flesta kommentarer men inom ämnet SEO är jag lite petig när det gäller reklam för sådant jag inte riktigt har kunskap om.

Kommentarer inaktiverade.