Bilen som löser miljöproblemen

– Jag är våldsamt förälskad i min nuvarande vardagsbil. BMW, V8, automat. Drar lätt i sig 1,3 – 1,5 l/mil om man trampar lite, men det tar jag gärna. Problemet är ju att hon inte håller hur länge som helst, någon gång måste jag ju köpa en ny vardagsbil.

Den stora frågan är då, skall man köpa en miljöklassad fyrcylindrig dieselsnurra som drar bl. 0,37 l/mil eller skall man fortsätta på den vägen man redan är på, alltså stor bil med fet V8, V10 eller t.o.m. kanske en V12:a och fortsätta åka som en kung?

Mitt miljösamvete säger mig att jag borde göra det bästa möjliga för miljön, följa mitt samvete. Jag har funderat länge nu på vilken biltyp jag skall välja för att gagna miljön allra bäst. Och nu är jag klar. Svaret är rätt solklart om man tänker efter lite.

Det blir naturligtvis antingen en beg. BMW 760i (bl. 1,36 l/mil), en beg. M5 (bl. 1,44 l/mil) eller en ny 760i (bl. 1,29 l/mil). Vill man vara miljövänlig så går snåldieseln med bl. 0,37 l/mil fetbort omedelbart.

Jag resonerar som följer; – Om jag släpper ut så mycket koldioxid som det överhuvudtaget går med min bilkörning, så hjälper jag till att påskynda växthuseffekten. Det blir alltså varmare. Ju varmare det blir, desto mer problemfritt och bättre kommer ju SJ:s tåg att rulla. Det i sin tur betyder ju en betydande passagerarantalökning. Kör jag tillräckligt mycket borde temperaturen aldrig vid någon del av året, eller någon tid på dygnet, aldrig gå under 0° C. Hade SJ varit börsnoterat hade det då varit läge köpa aktier, ty då är man ju vips framme vid vad de flesta partier vill: – Ta tåget…för miljöns skull.

Jag anser att logiken i detta resonemang är fullständigt oantastlig. Och jag vet att ni också, utan någon längre betänketid, håller med mig om detta!

Bästa hälsningar
ratata

(Ett gästbloggsinlägg på Gester, åsikterna i inlägget behöver nödvändigtvis inte överensstämma med våra egna åsikter. Fast undrar om det inte ligger en del i det här)


SVD
EXSyd Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Klimathotet. Bokmärk permalänken.