Skandiaweb och tveksamma säljmetoder

Skandiaweb lyckades med konststycket att ringa till mig två gånger samma dag. En gång per företag det första samtalet var till Vollsjö Marknad och det andra till UrbaLill.

Det första samtalet var det mest intressanta. Det gick ungefär så här öppningen.
Hej, vi vill gärna samarbete med dig och kan tänka oss att investera 20.000 till 25.000 i ditt företag.

Med andra ord ett erbjudande som onekligen låter lockande, men naturligtvis väcker en del frågor.
Det framgick att det här samarbetet och investeringen var att jag skulle få en gratis hemsida till mitt företag. En mycket proffsig sådan dessutom.
Någon hake fanns inte överhuvudtaget, utan det enda Skandiaweb ville ha var en liten länk i botten på hemsidan och det var ur ren marknadsföringssynpunkt.

Och det här låter väl onekligen som ett frestande alternativ?
Men det fanns en liten hake, hemsidan var som sagt gratis, det enda som tillkom, kröp det fram, var en liten månadsavgift för domännamnet och webbhotellet.

Vid det här laget tröttnade jag på att fråga ut säljaren eftersom konceptet är mycket välbekant så fanns ingen anledning att fortsätta.
Vid nästa samtal av den andra säljaren från Skandiaweb som ringde till vårt företag UrbaLill framgick att månadskostnaden vara 500:- och det under 24 månader. Andra frågor som vem det vara som skulle äga domännamnet eller hur man gjorde uppdateringar av hemsidan kunde hon inte svara på. Var inte hennes avdelning.

Den uppmärksamma läsaren känner igen hela konceptet från ett annat företag, närmare bestämt Yellow.
Notera nu att jag påstår inte att Skandiaweb tillhör samma kategori av företag som Yellow.
Jag säger bara att metoderna att sälja in produkten har en del likheter.

Andra om Skandiaweb: StefanNejnej
Och så tar vi lite kompletterade information om Skandiaweb från Skånska Dagbladet.