Den nya logotyp Alliansen har tagit fram inför valet 2010, väcker en del reaktioner. Syftet med att profilera sig är naturligtvis att skapa reaktioner samt nå ut med sitt budskap.
Nu kanske inte reaktionerna blev riktigt de förväntade förstås. Branschkollegor sågar logotypen inte med fotknölarna utan t.o.m. under fötterna.
Ordval som ”Jag har sett mycket skit med det här tar priset” förekommer i bedömningen av den.
Visserligen brukar det då och då hända att även min bransch, sökmotoroptimering, har lite dispyter med varandra. Inte ofta dock men det förekommer. Och jag blir lika överraskad varje gång som ett företag ger sig på en konkurrent offentligt med kraftig kritik.
Men det kanske hänger ihop med att jag är fostrad i den gamla säljskolan där man lärde sig att aldrig kritisera en konkurrent inför tilltänkta kunder.
Tvärtom faktiskt, man kunde gärna ge dem beröm för att sedan glida in på varför det företaget man själv representerade trots allt var det kunden skulle välja.
Men det kommer jag att skriva lite mer om på min blogg här under avsnittet försäljning.
…
Wallypower har en del synpunkter de med på logotypen.
1 svar på Intressant bransch, den där reklambranschen