Än slank han dit och än slank han dit

Och än slank han ned i diket. Är en lämplig fras när man ser hur 08:orna klarar av snöfall.
Inte de bästa bilförarna verkar det som.
Det ihop med att dubbdäck måste tas av den 15 april gör naturligtvis sitt till. En regel som infördes i något svagtänkt ögonblick av de ansvariga.
Som vanligt när det gäller de inte så övertänkta åtgärderna så ligger det naturligtvis något med miljö bakom.
Under skenet att det är bra för miljön kan man hitta på det mesta i galenskap.

Intressant att se att en av de som inte har alla däcken fyllda med luft, Claes Tingvall på Trafikverket faktiskt prata i klartext även om han nog inte menade det. Bromsträcken blir längre utan dubbdäck tillstår han nu. En kunskap som funnits sedan lång tid tillbaka men som mer eller mindre förnekats av dubbdäckshatarna. Det enda som är synd att de oansvariga förarna som kör odubbat riskerar att skada de av oss som tänker på säkerheten och kör dubbat. Samt då en del fotgängare och andra.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 svar på Än slank han dit och än slank han dit

  1. Bilman skriver:

    Det ägnas mycket energi åt detta tramsande med att flytta datum hit & dit & skrämma upp allmänheten med att man ”måste” byta till sommardäck ett visst datum osv… Dumheter, för det första så kan hela april vara lynnigt väderleksmässigt så april ut gäller DUBBdäck på min bil inget annat skit. Oavsett vad man kallar det för lag eller rekommendation, för faktum är att man kallar det för ”vinterdäckslag” men det är i lagens mening inte en lag utan en rekommendation. Så det finns ingen anledning att lyssna på alla dessa uppstressade påståenden att man ”måste” byta ett visst datum. Skit i almanackan, använd insidan på huvudet & ta fram programvaran sunt förnuft i hjärnan. Då blir det bra!

  2. huwd skriver:

    Synd att Tingvall inte verkat ta till sig VTI-studien som visar att:

    ”Resultaten visar att på blank is har dubbdäcken en klar fördel. Även det rejält slitna dubbdäcket, med endast ett fåtal dubbar kvar, klarar sig bra jämfört med de odubbade däcken. Det slitna dubbdäcket är jämförbart med det nya odubbade däcket av nordisk typ och klart bättre än det nya däcket av centraleuropeisk typ.”

    (Det slitna dubbdäcken, Nordfrost 3 2001, hade i genomsnitt 47 aktiva dubb/däck enligt rapporten!)

    http://www.vti.se/sv/publikationer/overstyrning-pa-is-och-sno-med-olika-vinterdack–metodutveckling-och-faltstudie/

Kommentarer inaktiverade.